Blar i Faculty of Humanities and Education på tittel
Viser treff 1030-1049 av 1962
-
L'emploi des temps du subjonctif chez Françoise Sagan : reflet du passé ou témoin de l'évolution ?
(Forskningsserien, Peer reviewed; Book, 1998) -
«La draum bli røyndom»: En studie av norske distriktskommuners kommunikasjon til potensielle tilflyttere
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har vi undersøkt distriktskommuners kommunikasjon til potensielle tilflyttere. Distrikts-Norges befolkningsnedgang og økende andel eldre innbyggere har negative konsekvenser for kommunenes økonomi og ... -
«La draum bli røyndom»: En studie av norske distriktskommuners kommunikasjon til potensielle tilflyttere
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har vi undersøkt distriktskommuners kommunikasjon til potensielle tilflyttere. Distrikts-Norges befolkningsnedgang og økende andel eldre innbyggere har negative konsekvenser for kommunenes økonomi og ... -
"La oss håpe vi er onde på bunnen" : en undersøkelse av sannhets- og skjønnhetsbegrepet i "Usynlige hender" og "Gjennom natten" i lys av Marcus skjønnhetsbegrepet i "Usynlige hender" og "Gjennom natten" i lys av Marcus skjønnhetsbegrepet i "Usynlige hender" og "Gjennom natten" i lys av Marcus skjønnhetsbegrepet i "Usynlige hender" og "Gjennom natten" i lys av Marcus
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven undersøker hvordan man kan forstå sannhets- og skjønnhetsbegrepet i to av Stig Sæterbakkens bøker; Usynlige hender1 og Gjennom natten. For å gjøre dette har jeg valgt å undersøke Marcus Jacob Monrad, ... -
The lamination machine and laminating as thing-power in early childhood pedagogical practice
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
The Language of Lone Wolf Terrorists An in-depth study of the use of personal pronouns and identity terms in lone wolf terrorist manifestos
(Master thesis, 2020)This thesis examines the manifestos written by four lone wolf terrorists, Elliot Rodger, Dylann Roof, Christopher Harper-Mercer, and Patrick Crusius before they carried out mass killings in the United States. By conducting ... -
Language, gender and religion : an investigation into some genderspecific issues in religious texts and the impact of language on the role of woman injudaism, christianity and islam
(Master thesis, 2011)The thesis begins by providing background information about the concept of gender within the linguistic, feminist and religious context. Possible definitions of the difference between sex and gender are offered and the ... -
Languaging as Emergent Constraint-satisfying Self-organizing Activity Dialogical context-completing, context-making, and context-seeking dynamics
(Journal article, 2020)Languaging is a manifestation of intelligent human action that enables selves to seek and to co-articulate functional fits between self and selected aspects of the self's social and cultural environments. Selves have ... -
Langvarig, dyp og kompleks dramatisk lek i barnehagen- er det mulig? Et vitenskapelig essay
(Peer reviewed; Journal article, 2022)How can kindergartens create good conditions for flow experiences in dramatic play? This essay is based on fieldwork as a part of the master’s project When fiction meets the institution (Nordbø, 2021). The background is ... -
Lärarstudenter som aktörer i interaktiv observation och handledning En studie om digitala redskap i VFU-handledning på övningsskolor
(Journal article; Peer reviewed, 2018) -
Learning activities in bachelor nursing education to learn pre-and postoperative nursing care-A scoping review
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The aim of this scoping review was to systematically map and summarise the existing literature on learning activities in pre- and postoperative nursing care for undergraduate nursing students. The Preferred Reporting Items ... -
Learning through Listening and Responding: Probing the Potential and Limits of Dialogue in Local and Online Environments
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article explores an age-old form of dialogical learning, havruta, which has been employed by Jews throughout the centuries to study the Torah and the Talmud, and evaluates the experiment of extending havruta from a ... -
Leimoniako Zetema : Episkopese vasei tou archiakou ylikou
(Journal article; Peer reviewed, 2006)The province of Methymna on the island of Lesvos underwent from 1866 until 1886 a multiple economical, social, educational and ecclesiastical turmoil, known as ≪The Leimoniakon Issue≫, as Leimonos Monastery was at its ... -
Lek i begynneropplæringen: Hvilke erfaringer har lærere med bruk av lek i begynneropplæringen, og hvordan kan lærerens rolle under leken bidra til inkludering av elevmangfoldet?
(Master thesis, 2024)Denne studien tar sikte på å undersøke læreres erfaringer med lek i begynneropplæringen. Som en del av dette ser vi nærmere på hvordan rollen lærere inntar i leken påvirker inkludering av elevmangfoldet som finnes i skolen. ... -
Lek i begynneropplæringen: Hvilke erfaringer har lærere med bruk av lek i begynneropplæringen, og hvordan kan lærerens rolle under leken bidra til inkludering av elevmangfoldet?
(Master thesis, 2024)Denne studien tar sikte på å undersøke læreres erfaringer med lek i begynneropplæringen. Som en del av dette ser vi nærmere på hvordan rollen lærere inntar i leken påvirker inkludering av elevmangfoldet som finnes i skolen. ... -
Lek i lese- og skriveopplæringen
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg i hvor stor grad og på hvilke måter leken brukes i den første lese- og skriveopplæringen. På bakgrunn av den gjentatte diskusjonen om lekens plass i skolen og hvordan implementere den ... -
Lek i morsmålsfaget - en sammenlikning av lekens plass i den norske og den danske læreplanen
(Master thesis, 2022)De fleste forskere er positive til å få leken inn i skolen og mener det er viktig å se sammenhengen mellom lek og læring. Overgangen fra barnehage til skole kan for mange være vanskelig da hverdagen brått blir annerledes ... -
Lek som bidrag til språkutvikling og inkludering for barn med språkvansker
(Master thesis, 2024)Sammendrag Bakgrunn og formål: Denne masterstudien har som formål å utforske hvordan spesialpedagoger bruker lek for å støtte barn med språkvansker sin språkutvikling og deres inkludering i barnehagens lekefellesskap. ... -
Lek som blir båret av språket
(Master thesis, 2024)Sammendrag Formålet med denne studien har vært å undersøke rollelekens betydning for barns språklæring. Studien skal besvare problemstillingen: Hvordan kan rolleleken bidra i barns språklæring? Bakgrunnen for at jeg ønsket ... -
Lekbasert læring i matematikk
(Master thesis, 2022)Denne studien handler om hvordan én matematikklærer i 2. klasse tilrettelegger for lekbasert læring i matematikk. Vi har valgt kvalitativ forskningsstrategi, fordi vi ønsker å gå i detalj på hvordan én lærer tilrettelegger ...