Blar i Faculty of Humanities and Education på tittel
Viser treff 701-720 av 1766
-
Hvordan opplever nyutdannede samfunnsfaglærere overgangen fra utdanning til arbeid? En kvalitativ studie av seks læreres erfaringer
(Master thesis, 2022)Målet med oppgaven er å undersøke hvordan nyutdannede samfunnsfaglærere opplever overgangen fra studie til arbeid. For å finne ut av dette, har vi gjennomført seks kvalitative semi-strukturerte intervjuer av nyutdannede ... -
Hvordan opplever nyutdannede samfunnsfaglærere overgangen fra utdanning til arbeid? En kvalitativ studie av seks læreres erfaringer
(Master thesis, 2022)Målet med oppgaven er å undersøke hvordan nyutdannede samfunnsfaglærere opplever overgangen fra studie til arbeid. For å finne ut av dette, har vi gjennomført seks kvalitative semi-strukturerte intervjuer av nyutdannede ... -
Hvordan skapes det engasjement i bistandskommunikasjon? : en tekstanalyse av UNICEF sin rapport The state of the world's children analysert over en periode på 20 år
(Master thesis, 2014)Hvert år siden 1980 har organisasjonen UNICEF gitt ut en omfattende rapport av trender som påvirker barn, denne rapporten heter The state of the world`s children. Denne oppgaven er en tekstanalyse av hovedsakelig forsiden, ... -
Hvordan tilrettelegge for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i matematikkundervisningen?
(Master thesis, 2022)Denne studien bruker en forenklet versjon av designbasert forskningstilnærming og ser på en mulig metode for å tilrettelegge for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i matematikkundervisningen. Folkehelse og ... -
Hvordan tilrettelegge for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i matematikkundervisningen?
(Master thesis, 2022)Denne studien bruker en forenklet versjon av designbasert forskningstilnærming og ser på en mulig metode for å tilrettelegge for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i matematikkundervisningen. Folkehelse og ... -
Hvordan vurderer studenter kroppsøvingslærerutdanningens relevans for videre yrkesutøvelse? En kvalitativ studie av et utvalg studenter fra ulike steder i utdanningen.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgavens bakgrunn kommer av endringer i læreplan for skoler og endringer i lærerutdanningens utdanningsprogram. Utdanningen er gått fra å være en mer allmenn utdanning av lærere på fire år, til nå å utdanne ... -
Hvordan vurderer studenter kroppsøvingslærerutdanningens relevans for videre yrkesutøvelse? En kvalitativ studie av et utvalg studenter fra ulike steder i utdanningen.
(Master thesis, 2023)Sammendrag. Denne masteroppgavens bakgrunn kommer av endringer i læreplan for skoler og endringer i lærerutdanningens utdanningsprogram. Utdanningen er gått fra å være en mer allmenn utdanning av lærere på fire år, til nå ... -
Hvorfor er religionssosiologien så klasseblind?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Etter en periode i sosiologien med sterkt fokus på individualisering og på andre sosiale bakgrunnsfaktorer som kjønn og etnisitet, er sosial klasse tilbake som et sentralt tema. I religionssosiologien ser det imidlertid ... -
Hvorfor kan vi ikke bare slutte med olje? : en retorisk analyse av Statoils kommunikasjon av miljøansvar
(Master thesis, 2016)I denne masteroppgaven ser jeg nærmere på hvordan Statoil kommuniserer miljøansvar, og hvilke retoriske strategier Statoil tar i bruk i en utvalgt reklameserie. Oppgaven tar for seg hvordan Statoil tar i bruk de tre ... -
Hvorfor, hvorfor, hvorfor? En kvalitativ studie av hvordan Statsforvalteren gjennom tilsyn bidrar til å ivareta elevenes lovfestede rett til spesialundervisning.
(Master thesis, 2023)Retten til spesialundervisning er hjemlet i opplæringsloven § 5-1. Den gir elever som ikke har, eller kan få, tilfredsstillende utbytte av ordinær opplæring, rett til spesialundervisning. Denne rettigheten bygger på ... -
Hvorfor, hvorfor, hvorfor? En kvalitativ studie av hvordan Statsforvalteren gjennom tilsyn bidrar til å ivareta elevenes lovfestede rett til spesialundervisning.
(Master thesis, 2023)Retten til spesialundervisning er hjemlet i opplæringsloven § 5-1. Den gir elever som ikke har, eller kan få, tilfredsstillende utbytte av ordinær opplæring, rett til spesialundervisning. Denne rettigheten bygger på ... -
Høytlesning av skjønnlitteratur - for glede, nytte eller danning? : En kvalitativ undersøkelse av fire læreres bruk av høytlesning i klasserommet
(Master thesis, 2019)Konfidensiell til / confidential until 01.07.2024 -
Høytlesning i begynneropplæringen: En studie av førsteklasselæreres høytlesningspraksiser i det flerspråklige klasserommet
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie som baserer seg på et tre uker langt feltarbeid med observasjoner i tre ulike førsteklasser på samme skole. Prosjektets mål er å undersøke hvordan førsteklasselærere bruker ... -
I blodhager, dansehus og søvnsletter. Ellen Einans fiksjonsdannelse
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Ellen Einan (1931–2013) is a Norwegian poet known for her frequent use of innovative language that forms fixed expressions, codes or references to both religious and mythical rituals and symbols. She builds her imagery on ... -
‘I finally understand my mistakes’–the benefits of screencast feedback
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study explores the impact of screencast feedback on maths tests for junior and high school students. While prior research emphasises the influence of feedback on learning, its effectiveness varies with type and delivery. ... -
I hvilket omfang praktiseres friluftsliv i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Sammendrag Friluftsliv er en viktig del av livet til det norske folk. Emnet har fått en sentral plass i skolen og kan enkelt finnes i styringsdokumentene i kroppsøvingsfaget (Utdanningsdirektoratet, 2020, s. 4-8). Formålet ... -
I just doesn’t know : Agreement Errors in English Texts by Norwegian L2 Learners: Causes and Remedies
(Doctoral dissertations at University of Agder;, Doctoral thesis, 2019) -
"I will make an eve" : the construction of gender in Robert Brownings Men and women (1855)
(Master thesis, 2014)