Browsing Faculty of Humanities and Education by Title
Now showing items 287-306 of 1796
-
Det såkalte selvbedraget : En fenomenologisk og analytisk kritikk av forestillingen om å bli bedratt av seg selv
(Master thesis, 2019)Understanding self-deception, the way this term is still applied, has prompted both philosophers, psychologists and others in finding solutions to the dilemma by suggesting theories as to the construction of and motivation ... -
"Det tok bare litt tid før jeg lærte" En studie av fremstillinger av vold mot barn i norsk barnelitteratur.
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan Lydighetsprøven og Leo og Mei fremstiller voldt mot barn, og hvordan man kan bruke slike bøker i klasserommet (Nygaard, 2021, s. 2). Prosjektet tar først for seg litt av ... -
"Det viser bare at de mener at folk kan være den de vil". En undersøkelse av hvordan ungdom reflekterer kritisk over hvordan kjønn fremstilles i ulike tekster.
(Master thesis, 2022)Globalisering og digital utvikling bidrar til at tekster gjøres tilgjengelig for alle i større grad enn tidligere. I møte med dette tekstmangfoldet er det viktig å være klar over at tekster konstruerer ulike virkelighetsbilder ... -
"Dette har ingen spurt oss om før" : en studie på læringsmiljø, sett fra elevperspektiv
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven tar for seg læringsmiljø og elevperspektiv på dette. Gjennom metoden fokusgrupper har elever ved en ungdomsskole blitt intervjuet om eget læringsmiljø. Elevperspektivet har så blitt sammenliknet med teori ... -
Developing a rigorous theology of love : a case study of Thomas Jay Oord's love theory
(Master thesis, 2013) -
Diagnosen har gitt meg mer selvtillit til å gjøre det jeg tror på, tro på det jeg gjør
(Master thesis, 2023)I de fleste tilfeller oppstår symptomene på ADHD i barndommen, og tilstanden kan påvirke individets fungering videre i voksenlivet (Quinn & Madhoo, 2014). Mange kvinner får diagnosen i voksen alder, og dette er fordi de ... -
Diagnosene Fas/Fae : betydningen for individet, foresatte og offentlige tjenester
(Master thesis, 2007)I innledningen sier jeg en del om hvordan fokuset i Europa, og også i Norge, har blitt rettet mot alkoholskader, og da også skader som påføres barn før fødselen. Antallet barn som opplever dette anslås å være ganske høyt, ... -
Dialogens plass i aktuelle teorier om undervisning : en teoretisk analyse av det dannelsesteoretiske og det sosiokulturelle perspektivet
(Master thesis, 2010)Oppgavens problemstilling: Hva er dialogens plass i aktuelle teorier om undervisning? Oppgavens overordnede formål er å avdekke dialogens plass i to aktuelle teorier om undervisning, innenfor det skandinaviske fagfeltet. ... -
Dialogue Café - Bringing up Ideas in Collegial Teams
(Chapter; Peer reviewed, 2022) -
Dialogues in poetry: an essay on Eldrid Lunden
(Scandinavian Women Writers;3, Book; Peer reviewed, 2010) -
Didactical thinking and post-conflict dilemmas in Cambodian history teaching
(Master thesis, 2013) -
Didaktisk verktøykasse til etisk profesjonalitet En kvalitativ studie av opplæring i etisk profesjonalitet ved et eiendomsmeglerforetak
(Master thesis, 2015)Studiens bakgrunn: Behovet for pedagogisk og didaktisk kunnskap er økende i utradisjonelle pedagogiske kontekster. I dagens kunnskapssamfunnet ser vi behovet for opplæring. Flere tar høyere utdanning, men opplever et ... -
Digital communication and collaboration in lower secondary school
(Journal article; Peer reviewed, 2021)This article investigates factors influencing teachers in secondary school when they plan for pupils’ use of digital tools for collaboration and communication. Six social studies teachers in Oslo were interviewed about how ... -
Digital Escape Room as a Tool to Teach Grammar
(Master thesis, 2023)This thesis investigates whether or not a digital escape room can be used for language learning and, more specifically, explicit grammar teaching. The study was conducted in a 9th-grade class in a lower secondary school ... -
Digital gaming and other out-of-school L2 activities:A mixed-method study of the relationship between extracurricular English language practices and English vocabulary and grammar skills in a cohort of Norwegian ninth graders
(Master thesis, 2020)The present mixed-method study investigated the influence of digital gaming and other extracurricular English (EE) language practices on the English vocabulary and grammar skills of a group of Norwegian ninth ... -
Digital historiefortelling som interkulturell kommunikasjon
(Chapter, 2015) -
Digital nødundervisning under covid-19-nedstengning: Lærerutdanneres utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne studien handler om hvordan digital nødundervisning og samhandling med studenter under covid-19-nedstengningen har påvirket lærerutdanneres profesjonsfaglige digitale kompetanse. 222 tekstresponser fra en spørreundersøkelse ... -
Digital Storytelling Project as a Way to Engage Students in Twenty-First Century Skills Learning
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Digital technology design activities—A means for promoting the digital inclusion of young adults with intellectual disabilities
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Information and communication technology has become an important aspect of everyday life, including community living and social participation. However, people with intellectual disabilities face several societal inequalities, ... -
Digitale læringsressurser i norskfaget for første-og andrespråkselever
(Master thesis, 2018)Through the Knowledge Promise and the new curricula, schools have gained a greater demand for the use of digital learning resources and a greater range of resources have been produced for teaching. In addition, large ...