"Det viser bare at de mener at folk kan være den de vil". En undersøkelse av hvordan ungdom reflekterer kritisk over hvordan kjønn fremstilles i ulike tekster.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3036565Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Globalisering og digital utvikling bidrar til at tekster gjøres tilgjengelig for alle i større grad enn tidligere. I møte med dette tekstmangfoldet er det viktig å være klar over at tekster konstruerer ulike virkelighetsbilder og at en tekst er et resultat av avsenders formål. Det handler om å kunne lese kritisk. Målet i dette masterprosjektet er å kunne si noe om hva som kjennetegner måten ungdom reflekterer kritisk på. Kritisk tenkning og lesing har blitt mer fremtredende i fagfornyelsen og en ny eksamensform i norsk for 10. trinn skal derfor innføres. Jeg har designet en undersøkelse som har likhetstrekk med eksempeloppgaver til den nye eksamensformen. Dette gjør prosjektet praksisnært og relevant ettersom oppgaven er skrevet i forbindelse med grunnskolelærerutdanningen. Elever i én skoleklasse på ungdomstrinnet har lest et utvalg multimodale tekster og svart på tre oppgaver. Disse er laget for å få frem elevenes kritiske refleksjoner over hvordan og hvorfor kjønn fremstilles i tekstene slik de er utformet. Hovedkonklusjonen er at det varierer hvordan elevene reflekterer kritisk, men at mange ser ut til å være mer opptatt av å beskrive hva de leser i teksten fremfor å svare på hva oppgavene etterspør.