Blar i Faculty of Humanities and Education på tittel
Viser treff 1181-1200 av 1793
-
Norges viktigste bamse : En sosialsemiotisk multimodal analyse av brannvernkommunikasjon i barnehager
(Master thesis, 2019)This study is a social semiotic multimodal analysis of material used for fire safety education in Norwegian kindergartens. In 2009 the Norwegian Parliament decided to aim towards a goal of fewer occurrences of fires, and ... -
Normativity all the way down: from normative realism to pannormism
(Journal article; Peer reviewed, 2017) -
Norrøn ekspansjon og samisk motmakt i Sør-Salten ca. 600-1350
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Norsk karantene og smittevernpolitikk 1805-1910
(Master thesis, 2011) -
Norsk litteraturkritikk i mellomkrigstiden : med hovedvekt på Eugenia Kielland og Sigurd Hoel
(Master thesis, 2012) -
Norsk som målspråk for elever med arabisk som morsmål : Hvilke ulikheter er det mellom norsk og arabisk, og hva bør en være spesielt oppmerksom på i norskopplæringen til elever med arabisk som morsmål?
(Master thesis, 2020)De siste 20 årene har antall elever med arabisk som morsmål økt betraktelig i norsk skole. Elevene bærer med segen språklig kompetanse i arabisk som bør verdsettes, ivaretas og brukes konstruktivt i elevenes norskopplæring. ... -
Norsk språk i seinmiddelalderen – endringer, periodisering og årsaker til endringene
(Doctoral Dissertations at the University of Agder; no. 406, Doctoral thesis, 2023)This dissertation starts with a small text sample of eight charters. These charters were issued in Bergen and date from between 1298 and 1495. The material was analysed with particular emphasis on changes in orthography, ... -
Norsk utenpå og engelsk inni? En tverrlingvistisk studie av engelske fraseologiske oversettelseslån og betydningslån i norsk
(Master thesis, 2018)Engelsk er i dag dominerende som verdensspråk. Språkkontakten med norsk blir stadig mer intens, godt hjulpet av den digitale revolusjonen og en stadig økende tospråklig norsk-engelsk kompetanse. Norsk anglisismeforskning ... -
Norske lærere i møte med minoritetsforeldre : En kvalitativ studie av norske kontaktlæreres skole-hjem samarbeid med minoritetsspråklige foreldre i ungdomsskolen
(Master thesis, 2019)Dette forskningsprosjektet er en kvalitativ undersøkelse med et fenomenologisk perspektiv som tar utgangspunkt i temaet skole-hjem samarbeid med minoritetsforeldre. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan norske ... -
Norske middelalderballaders maskuline mangfold : en kjønnsteoretisk studie
(Master thesis, 2014)I min masteroppgave bruker jeg moderne kjønnsteori for å undersøke hvordan mannen i norske middelalderballader fremstilles, og deretter anvender jeg disse analysene for å illustrere hva slags maskuliniteter mannen ... -
Norske soppnamn : ein studie av ein stor og omfangsrik vokster i nyare tid
(Master thesis, 2019)Thisthesisis a study of Norwegian fungi names. We find funginames on three different levels, common namesfor fungi,Norwegian professional namesfor fungi and scientific fungal names. The professional Norwegian mushroom names ... -
Norskfaget i endring : en sammenlikning av L97 og kunnskapsløftet
(Master thesis, 2006)Oppgaven er bygd opp slik at jeg først gir en kort innføring i L97 og Kunnskapsløftet i innledningskapitlet, og etter det følger det et kapittel om teori og metode. Siden det er vanskelig å skille disse to, velger jeg å ... -
Norsklæreres tiltak for å inkludere svake lesere i klasseromsundervisningen på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hvilke tiltak og tilpasninger norsklærere på mellomtrinnet kjenner til, for elever som strever i lesing – og i hvilken grad de benytter ulike tilpasninger innenfor klassens rammer. Oppgavens formål ... -
Norwegian children's acquisition of the dialect feature r
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The pronunciation of r is a central dialect feature of Norwegian. The main division is between a front and a back pronunciation. The back realization is acquired relatively early (around age 4), while the front realization ... -
Norwegian paediatric habilitation centres judge their own competence on cerebral visual impairment as limited
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Aim: Cerebral visual impairment (CVI), a frequently occurring functional impairment in children with neurodevelopmental disorders, leads to communicative, social and academic challenges. In Norway, children with ... -
Nowhere Home: The Waiting of Vulnerable Child Refugees
(Chapter; Peer reviewed, 2020) -
Nye eksamensoppgaver i matematikk
(Master thesis, 2023)When the new curriculum (LK20) came out, new tasks on the exam also came out. In mathematics, a new task category was also introduced. It was called task category 3 and it is tasks in this category that I used in my research. ... -
Nye litteraturer: Litterære tekstpraksiser hos voksne innvandrere i norsk grunnskoleopplæring
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Voksne innvandrere som tar norsk grunnskoleeksamen har teksterfaringer fra litterære tradisjoner som kan være ukjente i vår sammenheng. Basert på nærmere tyve enkeltintervjuer undersøker denne studien både tidligere og ...