Blar i Faculty of Humanities and Education på tittel
Viser treff 1201-1220 av 1750
-
Oppdragelsessyn i endring? : En komparativ studie av populære oppdragelsesbøker utgitt i Norge i perioden 1950-2000
(Master thesis, 2017)The topic of this assignment is to study if the view of parenting has changed in Norway. There have been many discussions about parenting and what it entails. This study is limited to popular books that have been released ... -
Oppdragsfinansierte nyheter : tekstuelle utfordringer i møtet mellom oppdragsgivers forventninger til måloppnåelse og gjeldende journalistiske konvensjoner
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven belyser hvordan det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire må forholde seg til to ulike intensjoner i sin tekstpraksis. Deres overordnede mål er å skape et bedre omdømme for oppdragsgiver gjennom ... -
Opplevelsen av Inkludering og ekskludering blant minoritetsspråklige elever som går yrkesfag
(Master thesis, 2019)Frafalleti den videregående skolen har vært stort i mange år, ogda særlig innenfor den yrkesfaglige utdanningen. Det største frafallet skjer i overgangen fra vg2 som er den offentlige skolen til vg3 i private bedrifter, ... -
Opplevelser av samarbeid rundt barn med selektiv mutisme
(Master thesis, 2023)En kvalitativ undersøkelse om hvilken opplevelse foresatte, barnehagepersonell og PPT har av samarbeid rundt barn med selektiv mutisme -
Opplæring av pasienter med kronisk sykdom : en analyse av hvordan pedagogisk kunnskap kan bidra til bedre opplæring
(Master thesis, 2010)Pasientopplæring er et aktuelt tema både på den politiske og den pedagogiske arena. Myndighetene ønsker at forholdene skal legges til rette for økt opplæring av pasienter slik at bedre helse opprettholdes lenge og kostnader ... -
Opplæring i bedrift – en relasjon mellom læring, samspill og praktiske arbeidsoppgaver
(Master thesis, 2022)Fag- og yrkesopplæringen i Norge bygger på den klassiske lærlingetradisjonen, der arbeidsgiverne står for en del av opplæringen. Lærebedriftene er dermed en sentral utdanningsaktør og opplæringssted for de som går i lære. ... -
Opportunities for reasoning and argumentation: Norwegian mathematics textbooks for grades 5-7
(Master thesis, 2022)Utdanningsdirektoratet (2019a; 2019b) states that reasoning and argumentation shall permeate the entire mathematics education, and as one of six core elements in the curriculum it is among the most important contents in ... -
Opportunities to enact practice in campus courses: Taking a student perspective.
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The aim of this article is to explore similarities and differences in teacher candidates’ perceptions of their opportunities to enact practice in university courses in five teacher education programmes, located in Norway, ... -
Opprør og opposisjon under enevelde og demokrati
(Peer reviewed; Book, 2018) -
Oppsummering, drøfting og nye utfordringer
(Chapter; Peer reviewed, 2016) -
Oppvekst i nordiske kortfilmer : En representasjonsanalyse av 20 kortfilmer i læringsportalen Norden i skolen
(Master thesis, 2018)Denne studien undersøker fremstillinger av barn og ungdoms oppvekst i 20 nordiske kortfilmer. Filmene som undersøkes er tilgjengelig for nordiske lærere og elever gjennom læringsportalen Norden i skolen. Analysen skjer ... -
Ord har makt
(Master thesis, 2022)I denne masteravhandlingen foretar jeg en retorisk multimodal tekstanalyse av to holdningskampanjer, som tar for seg tematikken netthets. Oppgavens overordnede mål er å avdekke hvilke retoriske strategier kampanjefilmene ... -
Ordet i villmarken : retorikk og natur hos Jon Fosse, Tor Ulven og J.S Welhaven
(Master thesis, 2010) -
Organisational Challenges for School Development and Improvement : The Obstructing Role of Sub-Groups and an Overly Positive School Culture
(Journal article; Peer reviewed, 2020) -
Organizational identity in a world-leading cluster : an empirical study of how communication might contribute in creating a converging identity in NCE Node
(Master thesis, 2012)This empirical study explores how organizational identity in a world-leading cluster is constructed from three identity types; projected desired and perceived identity. It has focused on important factors that are fundamental ... -
Organizing Shared Digital Reading in Groups : Optimizing the Affordances of Text and Medium
(Journal article; Peer reviewed, 2019) -
Orthographic precision for word naming in skilled readers
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Perfetti (2007) proposed that the quality of lexical representations affects reading. We investigated the role of lexical quality in decoding. Eighty-four adults read aloud words and pseudowords with dense and sparse ... -
Osloskoleflyktningen - Nasjonale prøvers samarbeidsagent : en kvalitativ undersøkelse av skoleledere og læreres samarbeid rundt nasjonale prøver ved to skoler i Aust-Agder
(Master thesis, 2013)I flere rapporter er det kommet frem at arbeidet med nasjonale prøver synes utfordrende for både skoleledelse og lærere. Dette er en kvalitativ undersøkelse som ser på; hvordan det samarbeides om nasjonale prøver ved to ... -
Over dørstokken heme : ei sosiolingvistisk undersøking av språklege endringar og haldningar hos ungdom i Ringsaker kommune.
(Master thesis, 2014)I denne oppgåva har eg undersøkt dialektbruk og haldningar hos ungdom i Ringsaker kommune i Hedmark. Informantane i denne undersøkinga er 15 år gamle då undersøkingane og intervjua var gjennomførd, i 2013. Totalt er 76 ... -
"Overgangen fra barnehage til skole føltes som to helt ulike miljø og verdener" : en kvalitativ undersøkelse av hvordan barnehagelærere, for eldre og lærere mener samarbeidet i overgangen barnehage-skole ivaretar barn som utfordrer med sin atferd, og hvilke forbedringsmuligheter de viser til
(Master thesis, 2014)Tidligere forskning viser at overgangen fra barnehage til skole kan være vanskelig for barn som utfordrer med sin atferd. Videre vet vi at godt samarbeid mellom barnehage, hjem og skole kan være forebyggende, samt forhindre ...