Norskfaget i endring : en sammenlikning av L97 og kunnskapsløftet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/139333Utgivelsesdato
2006Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppgaven er bygd opp slik at jeg først gir en kort innføring i L97 og Kunnskapsløftet i
innledningskapitlet, og etter det følger det et kapittel om teori og metode. Siden det er
vanskelig å skille disse to, velger jeg å skrive om dem sammen. Etter dette kommer et kapittel
om læreplaner i historisk perspektiv. Dette har jeg skrevet for å avdekke hvor Kunnskapsløftet
plasserer seg i en eksisterende læreplantradisjon. Gjennom det kan jeg undersøke hvor det er
mulig å trekke paralleller mellom L97, Kunnskapsløftet og tidligere læreplaner. Pendelen
svinger fra epoke til epoke, og muligheten er der jo for at ting fra tidligere læreplaner kan
finnes i L97 og Kunnskapsløftet også. Etter dette følger en utdypende sammenlikning av L97
og Kunnskapsløftet. Så kommer et kapittel der jeg forsøker å skissere hvordan rollen til
norsklæreren kan bli som følge av Kunnskapsløftet. Avslutningsvis kommer et kapittel med
oppsummering av oppgaven og konklusjon.
Beskrivelse
Masteroppgave i Nordisk språk og litteratur 2006 - Høgskolen i Agder, Kristiansand
Utgiver
Høgskolen i AgderAgder University College