Master's theses in Nordic Languages and Literature
Recent Submissions
-
Kvinneperspektiv, religion og natur i Maria Turtschaninoffs Maresi-trilogi
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om kvinneperspektivet, mytologien og naturen i Maresi-trilogien av Maria Turtschaninoff. Gjennom mine analyser har jeg funnet at forfatteren har skrevet en trilogi med et betydelig kvinneperspektiv, ... -
"...jorden vi ärvde och lunden den gröna,"En økokritisk lesning av Evert Taubes sanglyrikk
(Master thesis, 2021) -
Barnekrim i dag : En analyse av tre krimserier for barn og unge
(Master thesis, 2019)This master thesis analyzes three Norwegian crime series written for children and young adults: Jørn Lier Horsts CLUE- series (2012-2019) Magnhild Bruheims Stian og Stine- series (2014-) Bjørn F. Rørvik og Ragnar Aalbus ... -
Namn og normering i Valle
(Master thesis, 2020) -
Senskadenes språk : Litterære fremstillinger av senskader etter kreftbehandling
(Master thesis, 2020)The Language of Late Effects: Literary Representations of Late Effects after Cancer Treatment is a master’s thesis in Nordic literature. The thesis examines narratives about late effects after cancer. This literary genre ... -
Guds brente barn : Ein analyse av Tor Edvin og Håkon Dahl si bok Vi som ikke kommer til himmelen
(Master thesis, 2020)The book Vi som ikke kommer til himmelen by the two brothers Tor Edvin and HåkonDahl tells a story about a childhood of events that left them emotionally scarred. These wounds and the consequences of what they experienced ... -
Språkpolitiske fremstillinger av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av rapporten Språk i Norge – kultur og infrastruktur
(Master thesis, 2020)The modern society have its foundations in structures as economy, politics and welfare. Language is one of those as well. Language is not only a medium for communication but can be understood and studied as a social ... -
Norsk som målspråk for elever med arabisk som morsmål : Hvilke ulikheter er det mellom norsk og arabisk, og hva bør en være spesielt oppmerksom på i norskopplæringen til elever med arabisk som morsmål?
(Master thesis, 2020)De siste 20 årene har antall elever med arabisk som morsmål økt betraktelig i norsk skole. Elevene bærer med segen språklig kompetanse i arabisk som bør verdsettes, ivaretas og brukes konstruktivt i elevenes norskopplæring. ... -
Effekten av affekt : Emosjonar og forteljestruktur i lørdagsstubbane til Alf Prøysen
(Master thesis, 2020)The stubb1of Alf Prøysen often utilize emotions as a driving force for both action and understanding. This thesis examines how various emotions appear in the texts and what role the different emotions have in texts of this ... -
Listhaug-effekten: Høyrepopulistiske diskurser i norsk innvandringspolitikk : En kritisk diskursanalyse av utvalgte tekster av Sylvi Listhaug knyttet til flyktningkrisa fra 2014/2015 og den påfølgende innvandrings- og integreringsdebatten
(Master thesis, 2020)The theme for this master's thesis is Sylvi Listhaug's involvement in the immigration debate that arises in connection with the refugee crisis in 2014/2015. I examine whether the debate has led to new or reinforced right-wing ... -
Norske soppnamn : ein studie av ein stor og omfangsrik vokster i nyare tid
(Master thesis, 2019)Thisthesisis a study of Norwegian fungi names. We find funginames on three different levels, common namesfor fungi,Norwegian professional namesfor fungi and scientific fungal names. The professional Norwegian mushroom names ... -
Speil eller spill? : En pragmatisk lesning av Vigdis Hjorths Arv og miljø
(Master thesis, 2019)This MA thesis applies insights from philosophical pragmatism ina reading of Vigdis Hjorth’s 2016 novel Arv og miljø. Part one of thethesisexaminespragmatismas philosophy and discusses its potential application ... -
«Mit sprog går i sørgedragt» : En analyse av Naja Marie Aidts elegi har døden taget noget fra dig så giv det tilbage. Carls bog (2017) som reaksjon på forfatterens tapsopplevelse og litterær framstilling av en sorgprosess
(Master thesis, 2019)In this master’s thesis I analyzeNaja Marie Aidt’s elegyhar døden taget noget fra digså giv det tilbage. Carls bog(2017)as reactionto the author’s personal loss experience and literary presentation of a grief process.I ... -
Traumets rom : En analyse av Sofi Oksanens Utrenskning
(Master thesis, 2019)This thesis is an analysis of Sofi Oksanen’s novel Utrenskning [Purge] (2011), with a particular focus on what significance the various rooms convey in the narrative of trauma. Utrenskning relates stories of occupation, ... -
Materiell handlekraft og økokritiske perspektiver i Markens grøde
(Master thesis, 2019)The Nobel-Prizewinning novel Markens Grøde (The Soil of the Earth) (1917) by Knut Hamsun has receivednew critical attention in light of the current climate crisis and the transition to the geological epoch of ... -
Samfunnets underliggende bikubestruktur : En økofeministisk lesning av Bienes historie (2015) av Maja Lunde
(Master thesis, 2019)The purpose of thisthesis is to do a close reading and analysis of thenovel Bienes historie(Lunde, 2015) seen in the light of ecofeminist theory. This is an area that has not been explored very much in Norwegian literary ... -
«Den eneste forskjellen på meg og en som er gal, er at jeg ikke er gal» : En lesning av kjønn og psykiatri i Beate Grimsruds roman En dåre fri
(Master thesis, 2018)In today’s society we experience what might be called a change of paradigm when it comes to how we regard gender. The gender binary is challenged, there are additional gender categories and the language is adjusted to this ... -
«Hva betyr det ordet?» : En undersøkelse av hva slags nytteverdi språkteknologisk støtte kan ha når minoritetsspråklige elever på videregående skole skal forklare ord og uttrykk i samfunnsfag på andrespråket sitt
(Master thesis, 2018)The topic of this master thesis is wordlearningand receptive wordcomprehension among the minority language students in high school who have lived shortly in Norway. Through a study in an introductory class at a high school ... -
«Hva betyr det ordet, lærer?» En undersøkelse av nytten av språkteknologisk støtte av morsmålet når minoritetsspråklige elever på videregående skole skal forstå begreper i samfunnsfag på andrespråket sitt
(Master thesis, 2018)The topic of this master thesis is conceptual learning and conceptual comprehension among the minority language students in high school who have lived shortly in Norway. Through a study in an introductory class at Møglestu ...