Browsing Faculty of Humanities and Education by Title
Now showing items 1646-1665 of 1796
-
Tverretatlig samarbeid med fokus på barnest beste: En kvalitativ studie om hvordan ansatte i Statped opplever samarbeid med barnevernet.
(Master thesis, 2022)Barn med sammensatte behov trenger bistand fra ulike tjenester for å gi best mulig hjelp. Ettersom kunnskapen i dagens samfunn i stor grad er fragmenter og spesialisert, vil det være behov for tverretatlig samarbeid. Gjennom ... -
Tverrfaglig arbeid i lærerutdanningene: En kvantitativ studie med hovedfokus på undervisningsfagene mat og helse og matematikk, samt det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og hensikt: Hensikten med denne studien har vært å kartlegge status for tverrfaglighet blant lærerutdannere tilknyttet undervisningsfag (1.-10. trinn) i lærerutdanningsinstitusjoner i Norge, samt få innsikt i ... -
Tverrfaglig samarbeid rundt elever med Tourettes syndrom
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker følgende problemstilling: «Hvordan erfarer skolen, PPT og Statped det tverrfaglige samarbeidet rundt elever med Tourettes syndrom?». Formålet har vært å gi innsikt i hvordan ansatte fra ovennevnte ... -
Tverrfaglighet og digitalisering mellom skolefagene mat og helse og naturfag
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og hensikt: Masteroppgaven har tverrfaglig undervisning og digitalisering som tema. Tverrfaglighet og digitalisering er to begreper som er svært sentrale i den nye læreplanen. Tverrfaglighet kan enkelt forklares ... -
Tverrfaglighet og digitalisering mellom skolefagene mat og helse og naturfag
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og hensikt: Masteroppgaven har tverrfaglig undervisning og digitalisering som tema. Tverrfaglighet og digitalisering er to begreper som er svært sentrale i den nye læreplanen. Tverrfaglighet kan enkelt forklares ... -
Two perspectives on e-learning design: A synopsis of a U. S. and a European analysis
(Journal article; Peer reviewed, 2014)This article seeks to examine e-learning design arising from two educational traditions: the United States of America and Europe. The research question is: Broadly, what kinds of pedagogy, instructional design models, or ... -
Two Sorts of Natural Theology
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Usually, natural theology is understood as the project of providing arguments for the existence of God. This project is endorsed by Moreland and Craig. McGrath, on the other hand, says that this project fails. In the first ... -
TYPOLOGIES OF EVIL IN THE X-FILES
(Master thesis, 2019)When the show first appeared in the `90sI saw The X-filespurely as entertainment. Having recently reexaminedthe series with a more scholarly approach new perspectives have come to light.My research question has been this: ... -
Tyske flyktninger i Danmark 1945-1949 i den danske historieskrivingen
(Master thesis, 2017) -
"Tyver under tukt" : en studie av straffepraksis ved Kristiansand tukthus i perioden 1789-1862
(Master thesis, 2012) -
Ubesvart anrop i arbeidet med livsmestring i skolen En litteraturdidaktisk tilnærming til den grafiske romanen Ubesvart anrop.
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvorfor og på hvilken måte den grafiske romanen Ubesvart anrop (2021) som omhandler tiden etter terrorangrepet 22. juli, skrevet av Nora Dåsnes, kan brukes i skolen med tanke på ... -
”Uforglemmelige øyeblikk skapes i naturen” En retorisk studie av Turistforeningens kommunikasjon i sosiale medier
(Master thesis, 2015)I denne oppgaven undersøkes Turistforeningens (DNT) kommunikative praksiser på Facebook og Instagram i et retorisk perspektiv. Spørsmålene som søkes å besvares er følgende: Hva slags retoriske strategier preger ... -
Uformelt talespråk
(Chapter; Peer reviewed, 2018) -
Ull og muligheter
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om norsk ull og utvalgte håndverksteknikkers muligheter i kunst- og håndverksfaget på skolen. Jeg går i møte med ulla med egen kropp, ulike teknikker og verktøy, som sammen bearbeider ulla. Jeg ... -
Under vingen... Er beskyttelse en del av pedagogens rolle? : En kvalitativ studie av beskyttelse i skolen og begrepets betydning for pedagogikk og pedagogisk virksomhet
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven omhandler ordet beskyttelse (protection). Det er en kvalitativ studie av beskyttelse i skolen og begrepets betydning for pedagogikk og pedagogisk praksis. Prosjektet ble gjennomført i forbindelse ... -
Underveis, å lære norsk - en studie av opplevelsen av ulike strategier for norskopplæring
(Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven beskriver en studie som har som mål å kartlegge voksne innvandreres opplevelse av to ulike undervisningsformer ved språkopplæringen. Deltakerne mottar tradisjonell undervisning og en IKT støttet ... -
Undervisning i kritisk literacy på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)Sammendrag Formålet med denne masteroppgaven er å belyse hvordan læreren kan arbeide med kritisk literacy-undervisning i norskfaget på ungdomstrinnet. For å svare på denne problemstillingen har jeg brukt et kvalitativt ... -
Undervisning med digitale verktøy, medier og ressurser - En kvalitativ intervjuundersøkelse om hva utvalgte lærere ved to norske barneskoler vektlegger i sin undervisningspraksis i forhold til utvikling av elevers grunnleggende digitale ferdigheter
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven omhandler undervisning med digitale, verktøy, medier og ressurser i barneskolen. Den undersøker hva utvalgte lærere fra småskole- og mellomtrinnet vektlegger i sin undervisningspraksis i forhold til ...