• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Business and Law
  • Department of Working Life and Innovation
  • Master's theses in Industrial Economics and Technology Management
  • View Item
  •   Home
  • School of Business and Law
  • Department of Working Life and Innovation
  • Master's theses in Industrial Economics and Technology Management
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En analyse av møbelmarkedets utvikling, med forslag til endringer i Hødnebø Møbler sin verdikjede

Helleseng, Håkon Arne; Pettersen, Audun Olav
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Helleseng_Pettersen.pdf (2.086Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/138340
Date
2005
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Industrial Economics and Technology Management [300]
Abstract
Masteroppgaven er skrevet for møbelprodusenten Hødnebø Møbler AS. Oppgaven omhandler

møbelmarkedets utvikling, og Hødnebø som møbelprodusent. Gruppen vil gjennom oppgaven

komme med forslag til endringer, slik at Hødnebø kan tilpasse seg endringene i

møbelmarkedet. Problemstillingen i oppgaven ble derfor:

”En analyse av møbelmarkedets utvikling, med forslag til endringer i Hødnebø Møbler

sin verdikjede.”

Problemstillingen for oppgaven kan deles inn i fire underkategorier. Disse kategoriene

omfatter hvordan det norske møbelmarkedet utvikler seg, og da spesielt utviklingen av

høyprissegmentet. Videre vurderes hvordan Hødnebøs verdikjedestruktur påvirker deres

konkurranseevne. Gruppen vil ut i fra dette se på mulige endringer i verdikjeden for å møte et

skiftende møbelmarked. Tilslutt vil gruppen drøfte hvordan Hødnebø Møbler kan henvende

seg best mulig mot et yngre kundesegment.

For å kunne svare på oppgavens problemstilling måtte gruppen sette seg inn i teori og

begreper. Relevant teori for oppgaven omfatter verdikjedeprinsipper, etterspørselsdrevne

verdikjeder, konkurrerende krefter, segmentering og kilder til markedsføringsfordeler.

Det er benyttet ulike kilder for innsamling av data. Tall fra Brønnøysundregistrene er hentet

fra over 370 møbelforhandlere, for å kunne fastslå total omsetning for møbelmarkedet Dette

markedet består av et lav- middel- og høyprissegment, der Hødnebø befinner seg i sistnevnte.

Omsetningstallene blir brukt til å anslå de tre segmentenes andel av totalt marked, og hvordan

dette forholdet har blitt endret de siste årene. Statistisk Årbok fra Statistsk Sentralbyrå er

benyttet for å finne utviklingen innen eksport og import av møbler.

Hødnebø Møbler differensierer seg fra sine konkurrenter, ved å ha en franchiseordning med

sine forhandlere. I oppgaven vil det belyses hvilken virkning denne differensieringen har for

møbelprodusenten, i forhold til konkurrentenes valg av forhandlerledd. Hødnebø har planer om å utvide med seks til åtte butikker innen 2006. De nye butikkene vil

bli lagt til Nord-Norge og Møre og Romsdal, hvor Hødnebø tidligere ikke er representert,

samt utvidelse i Trøndelag og Østlandsområdet. Forbrukerundersøkelsen fra Statistsk

Sentralbyrå blir benyttet for å finne forbruket på møbler og husholdningsartikler. Med

innsamlet data fra flere år, er det mulig å fastslå endringer i dette forbruket. Statistikken kan

inndeles på flere måter, deriblant en inndeling basert på landsdel. Med bakgrunn i disse

dataene har gruppen drøftet Hødnebøs planlagte etableringsområder.

Møbelprodusentens eksisterende segment er voksne mennesker med god økonomi. Hødnebø

ønsker også å rette sine møbelprodukter mot de yngre segmentene. Gruppen gjennomførte

derfor en spørreundersøkelse på Høgskolen i Agder, avdeling Grimstad for å måle hvilke

oppfatninger denne kundegruppen hadde i forhold til møbler. Det vil i den forbindelse forslås

endringer i Hødnebø Møbler sin verdikjede, for å kunne møte dette nye segmentet best mulig.

Et forslag til forbedring er møbelprodusentens hjemmeside. Forbedringen innebærer blant

annet opprettelse av nettbutikk.

Ettersom Hødnebø har planer om å både utvide med flere butikker og utvidelse til flere

kundesegmenter, kan dette få betydning for produksjonen. Nettbutikken kan i den forbindelse

benyttes for standardiserte ordreskjemaer. Databasebasert markedsføring kan igjen integreres

med ordreskjemaene, for å lage en statistikk over kundenes preferanser. Produksjonsmetoden

Post-ponement blir i den sammenheng, sammen med Kanban, foreslått som endringstiltak for

å være bedre rustet mot økende produksjonsmengder.
Description
Hovedoppgave i Industriell økonomi og informasjonsledelse, Høgskolen i Agder, Grimstad
Publisher
Høgskolen i Agder / Agder University College

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit