En analyse av møbelmarkedets utvikling, med forslag til endringer i Hødnebø Møbler sin verdikjede
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/138340Utgivelsesdato
2005Metadata
Vis full innførselSammendrag
Masteroppgaven er skrevet for møbelprodusenten Hødnebø Møbler AS. Oppgaven omhandler
møbelmarkedets utvikling, og Hødnebø som møbelprodusent. Gruppen vil gjennom oppgaven
komme med forslag til endringer, slik at Hødnebø kan tilpasse seg endringene i
møbelmarkedet. Problemstillingen i oppgaven ble derfor:
”En analyse av møbelmarkedets utvikling, med forslag til endringer i Hødnebø Møbler
sin verdikjede.”
Problemstillingen for oppgaven kan deles inn i fire underkategorier. Disse kategoriene
omfatter hvordan det norske møbelmarkedet utvikler seg, og da spesielt utviklingen av
høyprissegmentet. Videre vurderes hvordan Hødnebøs verdikjedestruktur påvirker deres
konkurranseevne. Gruppen vil ut i fra dette se på mulige endringer i verdikjeden for å møte et
skiftende møbelmarked. Tilslutt vil gruppen drøfte hvordan Hødnebø Møbler kan henvende
seg best mulig mot et yngre kundesegment.
For å kunne svare på oppgavens problemstilling måtte gruppen sette seg inn i teori og
begreper. Relevant teori for oppgaven omfatter verdikjedeprinsipper, etterspørselsdrevne
verdikjeder, konkurrerende krefter, segmentering og kilder til markedsføringsfordeler.
Det er benyttet ulike kilder for innsamling av data. Tall fra Brønnøysundregistrene er hentet
fra over 370 møbelforhandlere, for å kunne fastslå total omsetning for møbelmarkedet Dette
markedet består av et lav- middel- og høyprissegment, der Hødnebø befinner seg i sistnevnte.
Omsetningstallene blir brukt til å anslå de tre segmentenes andel av totalt marked, og hvordan
dette forholdet har blitt endret de siste årene. Statistisk Årbok fra Statistsk Sentralbyrå er
benyttet for å finne utviklingen innen eksport og import av møbler.
Hødnebø Møbler differensierer seg fra sine konkurrenter, ved å ha en franchiseordning med
sine forhandlere. I oppgaven vil det belyses hvilken virkning denne differensieringen har for
møbelprodusenten, i forhold til konkurrentenes valg av forhandlerledd. Hødnebø har planer om å utvide med seks til åtte butikker innen 2006. De nye butikkene vil
bli lagt til Nord-Norge og Møre og Romsdal, hvor Hødnebø tidligere ikke er representert,
samt utvidelse i Trøndelag og Østlandsområdet. Forbrukerundersøkelsen fra Statistsk
Sentralbyrå blir benyttet for å finne forbruket på møbler og husholdningsartikler. Med
innsamlet data fra flere år, er det mulig å fastslå endringer i dette forbruket. Statistikken kan
inndeles på flere måter, deriblant en inndeling basert på landsdel. Med bakgrunn i disse
dataene har gruppen drøftet Hødnebøs planlagte etableringsområder.
Møbelprodusentens eksisterende segment er voksne mennesker med god økonomi. Hødnebø
ønsker også å rette sine møbelprodukter mot de yngre segmentene. Gruppen gjennomførte
derfor en spørreundersøkelse på Høgskolen i Agder, avdeling Grimstad for å måle hvilke
oppfatninger denne kundegruppen hadde i forhold til møbler. Det vil i den forbindelse forslås
endringer i Hødnebø Møbler sin verdikjede, for å kunne møte dette nye segmentet best mulig.
Et forslag til forbedring er møbelprodusentens hjemmeside. Forbedringen innebærer blant
annet opprettelse av nettbutikk.
Ettersom Hødnebø har planer om å både utvide med flere butikker og utvidelse til flere
kundesegmenter, kan dette få betydning for produksjonen. Nettbutikken kan i den forbindelse
benyttes for standardiserte ordreskjemaer. Databasebasert markedsføring kan igjen integreres
med ordreskjemaene, for å lage en statistikk over kundenes preferanser. Produksjonsmetoden
Post-ponement blir i den sammenheng, sammen med Kanban, foreslått som endringstiltak for
å være bedre rustet mot økende produksjonsmengder.
Beskrivelse
Hovedoppgave i Industriell økonomi og informasjonsledelse, Høgskolen i Agder, Grimstad