Browsing Department of Mathematical Sciences by Issue Date
Now showing items 341-360 of 388
-
Dybdelæring og programmering
(Master thesis, 2022)I den nye læreplanen har begrepene dybdelæring og programmering fått større plass enn i tidligere læreplaner. Begge begrepene knyttes opp mot kompetanser elevene trenger i samfunns- og arbeidslivet for det 21. århundre. ... -
Elevers argumentasjon av egne problemløsningstrategier i matematisk samtale med hverandre
(Master thesis, 2022)Hvordan kan arbeid innen kompetanseområdene problemløsning, kommunikasjon og argumentasjon, påvirke den matematiske samtalen mellom elevene i en problemløsningskontekst -
Lærer, vil du si at dette er en sofistikert matematisk løsning?
(Master thesis, 2022)I dette prosjektet har jeg gjennomført aksjonsforskning i egen klasse der utgangspunktet var å teste ut en (for meg) ny måte å gjennomføre skriftlige matematikkprøver på: Hver elev fikk diskutere oppgavene i gruppe med to ... -
Representasjoner av Funksjoner - Tolkning og Konvertering
(Master thesis, 2022)Det finnes grunnlag for å si at det matematiske emnet funksjoner er av stor betydning for det enkelte individ, både som et fundamentalt element i videre studier av matematikk, men også for aktiv og kritisk deltakelse i ... -
Generalisering i geometri med Python
(Master thesis, 2022)I denne studien ble åtte niendetrinnelevers generaliseringsarbeid undersøkt gjennom oppgavebaserte intervjuer. Oppgavene bestod av å skrive programmer som tegnet rettvinklede trekanter med Python. Hensikten med studien var ... -
Modellering som tilnærming til personlig økonomi
(Master thesis, 2022)Sammendrag Tidlig i min yrkeskarriere som matematikklærer, oppdaget jeg at mange elever ikke kobler skolematematikken opp mot matematikken de møter i hverdagen. Mange av disse vil derfor ikke se relevansen med å lære ulike ... -
Robust adaptive backstepping DP control of ROVs
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Innføring av algebraisk notasjon
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven dreier seg om innføring av formell algebraisk notasjon gjennom en funksjonstilnærming til algebra. Forskningen er en kvalitativ studie av elever på åttende trinn (13 år), og forskningen er designet som et ... -
Kognetive strategier i arbeid med åpne oppgaver
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven tar for seg elevenes kognitive strategier i arbeidet med åpne oppgaver av typen modellering i faget matematikk. Dette er et område jeg over lengre tid har hatt en interesse for. Jeg har ikke klart å finne ... -
Produktive helklassesamtaler. En studie av hvordan erfarne læreres kompetanse i å lede produktive helklassesamtaler kan videreutvikles.
(Master thesis, 2022)Helklassesamtalen er en viktig samtaleform i matematikkundervisningen og egner seg godt for å legge til rette for elevdeltakelse og utforskning. En produktiv helklassesamtale skal både fremme og bygge videre på elevenes ... -
Frequency-based ensemble forecasting model for time series forecasting
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The M4 forecasting competition challenged the participants to forecast 100,000 time series with different frequencies: hourly, daily, weekly, monthly, quarterly, and yearly. These series come mainly from the economic, ... -
Improving students’ mathematics self-efficacy: A systematic review of intervention studies
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
A transition to online teaching and learning of mathematics in Norwegian higher education institutions: the perspectives of lecturers and students
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This paper reports a study of university lecturers’ and students’ experiences of teaching and learning mathematics following the abrupt requirement to switch to online teaching in 2020. A goal of the study is to share ... -
Geometric rough paths on infinite dimensional spaces
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Similar to ordinary differential equations, rough paths and rough differential equations can be formulated in a Banach space setting. For α ∈ (1/3,1/2), we give criteria for when we can approximate Banach space-valued ... -
Third grade students’ multimodal mathematical reasoning when collaboratively solving combinatorial problems in small groups
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The aim of this study is to investigate Norwegian primary school students’ multimodal mathematical reasoning when solving combinatorial problems. The data collection took place in four small groups of altogether thirteen ... -
Girsanov theorem for multifractional Brownian processes
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Grade 8 students appropriating Sankey diagrams: The first cycle in an educational design research
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Asymptotic geometry and Delta-points
(Peer reviewed; Journal article, 2022)We study Daugavet- and Δ-points in Banach spaces. A norm one element x is a Daugavet-point (respectively, a Δ-point) if in every slice of the unit ball (respectively, in every slice of the unit ball containing x) you can ... -
Analysis of relations between attitude towards mathematics, prior knowledge, self-efficacy, expected and actual grades in mathematics
(Chapter, 2022)The purpose of this study is to analyse relations between students’ attitude towards mathematics, prior knowledge, self-efficacy, expected grades, and performance in mathematics among 115 firstyear engineering students. ... -
The modelling cycle as analytic research tool and how it can be enriched beyond the cognitive dimension
(Chapter, 2022)The modelling cycle is a theoretical construct frequently applied in research studies on mathematical modelling. On the one hand, the modelling cycle highlights essential aspects of modelling, which makes it a tool for ...