Dybdelæring og programmering
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3020320Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselBeskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I den nye læreplanen har begrepene dybdelæring og programmering fått større plass enn i tidligere læreplaner. Begge begrepene knyttes opp mot kompetanser elevene trenger i samfunns- og arbeidslivet for det 21. århundre.Masteroppgaven min har problemstillingen «Hvilke tegn til dybdelæring kan identifiseres ved elevers arbeid med programmering for å lære sannsynlighet?» For å svare på problemstillingen var forskningsdesignet en casestudie. Studien ble gjennomført i en 9. klasse. Det ble gjennomført to undervisningsøkter der elevene jobbet med oppgaver om sannsynlighet ved hjelp av programmeringsverktøyet Scratch. Programmering i denne oppgaven er brukt som et verktøy for å utvikle forståelse av enkelte begreper innenfor emnet sannsynlighet. Oppgavene i elevheftet var å utføre ulike simuleringer for å arbeide med sannsynlighet, forstå en kode og utvide denne koden. For å innhente data til studien er det brukt observasjon, lydopptak, elevlogger og elevbesvarelser.Litteraturen som er brukt i studien er tidligere forskning på programmering og matematikk, teorien viser til dybdelæring og programmering i arbeidet med Fagfornyelsen og i LK20. Datamaterialet er analysert for å finne tegn til dybdelæring. Disse tegnene er identifisert etter Sawyer sine komponenter for dybdelæring.Resultatene fra studien viser at det kan identifiseres flere tegn på dybdelæring ut fra Sawyer sin tabell i undervisningsopplegget som er gjennomført.Tilbakemeldingene fra elevene viser at de mener de har fått bedre forståelse av begrepene i sannsynlighet ved å jobbe med Scratch. En hovedgrunnene til dette er at de har sett hvordan resultatene fra simuleringen ble og at dette hjalp dem i videre arbeid med å forstå begrepene innenfor sannsynlighet. Elevene peker også på samarbeid som en viktig faktor. Programmeringsaktiviteter kan altså være med på skape mer forståelse og gir et mer visuelt bilde av det som skjer med resultatene. Dette gjør det lettere for elevene å se sammenhenger og mønstre i det arbeidet de gjør.