• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • School of Business and Law
  • Department of Economics and Finance
  • Master's theses in Business Administration (-2013)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • School of Business and Law
  • Department of Economics and Finance
  • Master's theses in Business Administration (-2013)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Psykologiske virkemidler ved reklame for forbrukslån : en studie av individuelle forskjeller i personlige egenskaper som påvirker forbrukerne i valget mellom ulike kredittilbud

Hansen, Caroline; Nordhus, Monica
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Caroline Hansen og Monica Nordhus Oppgave.pdf (2.966Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/135923
Utgivelsesdato
2013
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Business Administration (-2013) [319]
Sammendrag
Formålet med denne utredningen er å belyse om bruk av psykologiske virkemidler i

annonser for forbrukslån påvirker unge voksne i deres valg mellom ulike kredittilbud, i tillegg til hvordan individuelle forskjeller i personlige egenskaper påvirker unge voksnes økonomiske atferd.

Kredittmarkedsføring for usikret lån øker i omfang. Internett er i dag hovedplattformene for markedsføring av slik kreditt. Ved bruk av internett markedsføres kreditten visuelt, og det er store muligheter for å bruke en kombinasjon av flere psykologiske virkemidler for å fange forbrukernes oppmerksomhet. Konkurransen mellom lånekundene er stor og kredittmarkedsføringen blir målrettet

mot bestemte aldersgrupper. Gjennom Facebook, Twitter og blogger prøver

kredittilbyderne å trekke til seg de unge forbrukerne. Kreditten er gjerne få tastetrykk unna, og dette utgjør en større risiko for lite rasjonelle valg. Større risiko for lite rasjonelle økonomiske beslutninger betraktes også ut fra nivå på finansiell kunnskap. Finansiell kunnskap er en viktig forutsetning for å kunne foreta rasjonelle valg i et komplekst kredittmarked. Videre er individuelle forskjeller i personlige egenskaper avgjørende for om forbrukere velger å ty til kreditt.

Utredningen benytter en todelt studie, et kvasi-eksperiment og en spørreundersøkelse. Målgruppen er unge voksne og utvalget består av 93 studenter, fordelt med 39 studenter i en kontrollgruppen og 54 studenter i en eksperimentgruppen. Resultatene fra analysen viser interessante tendenser, men er gjennomgående ikke signifikante.

Tendensene i analysen tyder på at de psykologiske virkemidlene bilde, farge på

annonse og referansepunkt kan ha en effekt på unge voksne i deres valg mellom ulike

kredittilbudsannonser. Videre ser vi at bemerkelsesverdig mange foretrekker

kredittilbud som fremhever månedspris. I tilknytning til forståelsen av lånespesifikke

begreper er det et svært lavt nivå på finansiell kunnskap. Tendensen viser imidlertid at de med høyere finansiell kunnskap velger det billigste kredittilbudet mellom to kredittalternatvier. Snittet for finansiell kunnskap viser et høyere kunnskapsnivå for menn sammenlignet med kvinner, og for de over 25 år sammenlignet med de i aldersgruppen 18 til 25 år. I tillegg er det en signifikant forskjell i nivå på finansiell kunnskap mellom de med erfaring og de uten erfaring med forbrukslån. Når det

gjelder de personlige egenskapene som påvirker økonomisk atferd, viser resultatet at de unge voksne oppfatter seg selv som fremtidsorienterte, har kontroll over eget

forbruk og har gode holdninger til kreditt.

Vi håper masterutredningen vår vil være interessant lesing, og kan gi ideer om hvilke

virkemidler en kredittyter bør bruke for å fange unge voksnes oppmerksomhet.

Samtidig håper vi den har fått frem viktigheten av å øke unge voksnes finansielle

kunnskap, og behovet for videre arbeid med tiltak for å regulere kredittmarkedet

ytterligere.
Beskrivelse
Masteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2013
Utgiver
Universitetet i Agder ; University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit