Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Kim-André
dc.date.accessioned2013-09-26T10:41:30Z
dc.date.available2013-09-26T10:41:30Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/135826
dc.descriptionMasteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2013no_NO
dc.description.abstractMålsettingen med denne oppgaven er å få innsikt i kunders atferd i butikker, hva som får dem til å kjøpe en vare. Hovedfokus vil være om en vares plassering, enten på høyre eller venstre side av hovedgangbanen, påvirker om kunden kjøper eller ikke. Det ble også undersøk om det var en forskjell på komplekse kjøp og impulskjøp. Kunnskapen vil være interessant for alle butikker som ønsker å selge mer av visse produkter. For å finne ut hvilke varer kundene valgte, ble det det utført tre eksperimenter i to butikker. Det ene eksperimentet måtte forkastes midt i forsøket. Dermed er det kun samlet og analysert data fra to forskjellige eksperimenter i én butikk. Sammen med et dybdeintervju samt relevant teori om temaet har jeg forsøkt å gjøre rede for hva som er viktig når en vare skal plasseres i en butikk. Data ble samlet inn ved hjelp av lukkede observasjoner, det vil si at kundene som kjøpte test produktene ikke var klar over at de var med i et eksperiment. Dataen som ble samlet inn ga ikke et entydig svar om hvilken side som solgte mest varer. Men eksperimentene ga en indikasjon på at høyre siden oftere blir valgt, noe som teorien og intervjuet støtter opp om. En gangbane mot klokken ser også ut til å være den optimale løsningen.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderno_NO
dc.titleProduktplassering i butikk : ved hjelp av tre eksperiment i to forskjellige butikker har jeg forsøkt å avdekke hvorvidt vareplassering har en betydning for kunders kjøpsatferdno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210no_NO
dc.source.pagenumber48 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel