Produktplassering i butikk : ved hjelp av tre eksperiment i to forskjellige butikker har jeg forsøkt å avdekke hvorvidt vareplassering har en betydning for kunders kjøpsatferd
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/135826Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Målsettingen med denne oppgaven er å få innsikt i kunders atferd i butikker, hva som får dem til å kjøpe en vare. Hovedfokus vil være om en vares plassering, enten på høyre eller venstre side av hovedgangbanen, påvirker om kunden kjøper eller ikke. Det ble også undersøk om det var en forskjell på komplekse kjøp og impulskjøp. Kunnskapen vil være interessant for alle butikker som ønsker å selge mer av visse produkter. For å finne ut hvilke varer kundene valgte, ble det det utført tre eksperimenter i to butikker. Det ene eksperimentet måtte forkastes midt i forsøket. Dermed er det kun samlet og analysert data fra to forskjellige eksperimenter i én butikk. Sammen med et dybdeintervju samt relevant teori om temaet har jeg forsøkt å gjøre rede for hva som er viktig når en vare skal plasseres i en butikk. Data ble samlet inn ved hjelp av lukkede observasjoner, det vil si at kundene som kjøpte test produktene ikke var klar over at de var med i et eksperiment.
Dataen som ble samlet inn ga ikke et entydig svar om hvilken side som solgte mest varer. Men eksperimentene ga en indikasjon på at høyre siden oftere blir valgt, noe som teorien og intervjuet støtter opp om. En gangbane mot klokken ser også ut til å være den optimale løsningen.
Beskrivelse
Masteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2013