Inntektsføring under IFRS : en analyse av den foreslåtte standardens effekt på innregning av inntekt fra kundelojalitetsprogrammer
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/135790Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar for seg inntektsføring etter de internasjonale
regnskapsstandardene (IFRS) med fokus rettet mot innregning av inntekt tilknyttet
kundelojalitetsprogrammer og endringene den nye foreslåtte standarden for inntektsføring
eventuelt vil medføre.
Etter introduksjon og avgrensning av problemstillingen, foretas en grundig
gjennomgang av det konseptuelle rammeverket som legges til grunn ved utviklingen av de
internasjonale regnskapsstandardene. Herunder belyses målsetningene med regnskapet,
kvalitetskravene og definisjonene, samt det konseptuelle hierarkiet.
Deretter presenteres dagens internasjonale regler for inntektsføring i form av IAS 18,
og videre fortolkningen tilknyttet kundelojalitetsprogrammer i form av IFRIC 13. Videre
gjøres en gjennomgang av den foreslåtte standarden som hadde høringsfrist 13. mars 2012.
Dette for å kunne foreta en grundig vurdering av eventuelle forandringer som den foreslåtte
standarden vil kunne medføre. Avslutningsvis presenteres resultatorienteringen som vi
kjenner til i den norske regnskapsverdenen.
Kapittel 7 tar for seg selve drøftelsen tilknyttet innregning av inntekt fra
kundelojalitetsprogrammer. Her vurderes dagens regnskapsmessige tilnærming mot
modellen som den foreslåtte standarden inneholder. Deretter vurderes praksis’ syn på saken
i form av en enkel belysning av et høringssvar fra amerikanske flyselskaper, og en artikkel fra
to personer som jobber tett med regnskapsmessige spørsmål. Dette for å underbygge
tolkningen av den foreslåtte standardens tilnærming til innregning av inntekt for
kundelojalitetsprogrammer. Resultatet fra vurderingen oppsummeres, og det later til at den
foreslåtte standarden, selv med sitt balanseorienterte utgangspunkt, ikke ser ut til å
medføre endringer i dagens praksis med tanke på innregning av inntekt fra
kundelojalitetsprogrammer.
Beskrivelse
Masteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2012