Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGoa, Kristin Overå
dc.date.accessioned2012-11-16T07:57:13Z
dc.date.available2012-11-16T07:57:13Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/135784
dc.descriptionMasteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2012no_NO
dc.description.abstractVendor Manged Inventory (VMI) er et samarbeidsprogram mellom kunde og leverandør i en verdikjede. Målet er at leverandøren skal ta over styringen av kundens lager, dvs. at alle beslutninger angående lagerpåfylling tas av leverandøren. Det finnes mye litteratur om suksessfaktorene ved implementering av VMI, men svært lite om fiaskofaktorene. For at en implementering av VMI skal bli en suksess for både kunde og leverandør er det like viktig å kjenne fiaskofaktorene som suksessfaktorene. Målet med denne utredningen er derfor å finne de mest fremtredende fiaskofaktorene ved implementering av VMI. Metoden som benyttes er litteraturstudie, dvs. en systematisk gjennomgang av litteraturen rundt denne problemstillingen. Teori om VMI og fiaskofaktorer ved implementering av informasjonssystemer generelt indikerer fire mulige relevante fiaskofaktorer. Disse er mangel på tillit, mangel på kunnskap om nødvendig informasjonsdeling, høye implementeringskostnader og kjennetegn ved produktene. Produktkjennetegnene som fremstår spesielt sentrale ved implementering av VMI er produktets etterspørselsvariasjon og salgsvolum. Basert på analysen av disse faktorene ble det funnet at de tre første faktorene nevnt ovenfor er de mest fremtredende fiaskofaktorene ved implementering av VMI. Jeg har også konkludert med at produktets etterspørselsvariasjon og salgsvolum ikke har noe å si for om en implementering av VMI ender i suksess eller fiasko.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderno_NO
dc.subject.classificationBE 501
dc.titleVendor managed inventory : hvilke fremtredende faktorer øker sannsynligheten for fiasko ved implementering av VMI?- en litteraturstudieno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212no_NO
dc.source.pagenumber123 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel