Vendor managed inventory : hvilke fremtredende faktorer øker sannsynligheten for fiasko ved implementering av VMI?- en litteraturstudie
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/135784Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Vendor Manged Inventory (VMI) er et samarbeidsprogram mellom kunde og leverandør i en
verdikjede. Målet er at leverandøren skal ta over styringen av kundens lager, dvs. at alle
beslutninger angående lagerpåfylling tas av leverandøren. Det finnes mye litteratur om
suksessfaktorene ved implementering av VMI, men svært lite om fiaskofaktorene. For at en
implementering av VMI skal bli en suksess for både kunde og leverandør er det like viktig å
kjenne fiaskofaktorene som suksessfaktorene. Målet med denne utredningen er derfor å finne
de mest fremtredende fiaskofaktorene ved implementering av VMI. Metoden som benyttes er
litteraturstudie, dvs. en systematisk gjennomgang av litteraturen rundt denne
problemstillingen.
Teori om VMI og fiaskofaktorer ved implementering av informasjonssystemer generelt
indikerer fire mulige relevante fiaskofaktorer. Disse er mangel på tillit, mangel på kunnskap
om nødvendig informasjonsdeling, høye implementeringskostnader og kjennetegn ved
produktene. Produktkjennetegnene som fremstår spesielt sentrale ved implementering av
VMI er produktets etterspørselsvariasjon og salgsvolum. Basert på analysen av disse
faktorene ble det funnet at de tre første faktorene nevnt ovenfor er de mest fremtredende
fiaskofaktorene ved implementering av VMI. Jeg har også konkludert med at produktets
etterspørselsvariasjon og salgsvolum ikke har noe å si for om en implementering av VMI
ender i suksess eller fiasko.
Beskrivelse
Masteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2012