Kjøpesenterlokalisering : hva påvirker omsetningen til et kjøpesenter?
Abstract
Denne masteroppgaven omhandler det norske kjøpesentermarkedet med vekt på kjøpesenterutviklingen på Sørlandet. Formålet med undersøkelsen består i å analysere hvilke faktorer som påvirker kjøpesenteromsetningen. I henhold til tidligere forskning påvirkes omsetningen til et kjøpesenter av en rekke forskjellige faktorer. Disse faktorene kan deles inn i geografiske og ikke-geografiske faktorer. Denne oppgaven konsentrerer seg om de geografiske faktorene som relaterer seg til kjøpesenterets marked, beliggenhet og bygning.
Datagrunnlaget for undersøkelsen baserer seg hovedsakelig på sekundærdata fra Senterboken 2011, Andhøys Kjøpesenterregister 2010 og Statistisk sentralbyrå. Med utgangspunkt i to forskningsartikler av Eppli og Shilling (1996) og Mejia og Eppli (2003) er det foretatt et utvalg på 69 enheter; ett kjøpsenter fra hver handelsregion.
Signifikante resultater fra analysen indikerer at beliggenhet i bysentrum og kjøpesenterkonkurranse i markedsområdet vil ha en negativ effekt på kjøpesenterets omsetning. Videre vil størrelsen på befolkningen i markedsområdet ha en positiv effekt på kjøpesenterets omsetning, og de standardiserte regresjonskoeffisientene antyder at befolkning er den faktor som har størst effekt på omsetningen.
Videre ser denne oppgaven på en konkret kjøpesenteretablering i Lyngdal. Basert på resultatene i den empiriske analysen estimeres forventet omsetning per kvadratmeter for det nye kjøpesenteret. Resultatene antyder at omsetningen påvirkes av befolkningsgrunnlaget som er noe lavt i forhold til nærliggende regioner med et tilsvarende kjøpesentertilbud.
Description
Masteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2011