Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØstebrød, Hege
dc.date.accessioned2011-10-26T13:12:09Z
dc.date.available2011-10-26T13:12:09Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/135682
dc.descriptionMasteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2011en_US
dc.description.abstractDenne oppgaven tar sikte på å estimere hvordan ulike typer skolebygg påvirker elevers læringsutbytte. Utgangspunktet for arbeidet er problemstillingen: ”Hva er effekten av ulike typer skolebygg? Påvirker utformingen av læringsarenaen elevenes prestasjoner?” For å besvare denne problemstillingen velges en kvantitativ tilnærming. Ulike skoletyper som tradisjonelle klasseromsskoler og fleksible baseskoler blir identifisert gjennom et spørreskjema som sendes ut til de utvalgte skolene. Elevers læringsutbytte måles ved et karaktergjennomsnitt som inkluderer alle avsluttende karakterer på ungdomstrinnet, grunnskolepoeng. I analysen benyttes nøkkeltall fra Utdanningsdirektoratets nettjeneste ”Skoleporten” og Grunnskolens Informasjonssystem (GSI) for skoleårene 2007/2008 – 2009/2010, samt tilleggsopplysninger fra spørreskjemaet. Det brukes en lineær regresjonsmodell for å belyse sammenhengen mellom ulike skoletyper og elevers læringsutbytte. Multivariat regresjonsanalyse, som inkluderer flere uavhengige variabler enn bare skoletype, viser at det er andre forhold som kan forklare elevenes prestasjoner bedre enn skoletype, deriblant motivasjon. Men viktige variabler som sosioøkonomisk status og lærerkvalitet er utelatt fra regresjonen, og analysen har få observasjoner. Dermed mister modellen litt troverdighet. Hovedresultatene indikerer imidlertid at læringsutbyttet er noe større ved tradisjonelle klasseromsskoler enn ved fleksible baseskoler. Men effekten av skoletype er svak, og den oppnår ikke statistisk signifikans. Ulike typer skolebygg vil derfor, ifølge min analyse, ikke påvirke elevers læringsutbytte.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderen_US
dc.subject.classificationBE 501
dc.titleSkolebygg : påvirkes elevens prestasjoner av skolebyggets utforming?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Building and regulation planning: 234en_US
dc.source.pagenumber75 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel