• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • School of Business and Law
  • Department of Economics and Finance
  • Master's theses in Business Administration (-2013)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • School of Business and Law
  • Department of Economics and Finance
  • Master's theses in Business Administration (-2013)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolebygg : påvirkes elevens prestasjoner av skolebyggets utforming?

Østebrød, Hege
Master thesis
Thumbnail
Åpne
BE-501 2011 vsr Masteroppgave Hege +stebr°d.pdf (1.178Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/135682
Utgivelsesdato
2011
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Business Administration (-2013) [319]
Sammendrag
Denne oppgaven tar sikte på å estimere hvordan ulike typer skolebygg påvirker elevers læringsutbytte. Utgangspunktet for arbeidet er problemstillingen: ”Hva er effekten av ulike typer skolebygg? Påvirker utformingen av læringsarenaen elevenes prestasjoner?”

For å besvare denne problemstillingen velges en kvantitativ tilnærming. Ulike skoletyper som tradisjonelle klasseromsskoler og fleksible baseskoler blir identifisert gjennom et spørreskjema som sendes ut til de utvalgte skolene. Elevers læringsutbytte måles ved et karaktergjennomsnitt som inkluderer alle avsluttende karakterer på ungdomstrinnet, grunnskolepoeng. I analysen benyttes nøkkeltall fra Utdanningsdirektoratets nettjeneste ”Skoleporten” og Grunnskolens Informasjonssystem (GSI) for skoleårene 2007/2008 – 2009/2010, samt tilleggsopplysninger fra spørreskjemaet.

Det brukes en lineær regresjonsmodell for å belyse sammenhengen mellom ulike skoletyper og elevers læringsutbytte. Multivariat regresjonsanalyse, som inkluderer flere uavhengige variabler enn bare skoletype, viser at det er andre forhold som kan forklare elevenes prestasjoner bedre enn skoletype, deriblant motivasjon. Men viktige variabler som sosioøkonomisk status og lærerkvalitet er utelatt fra regresjonen, og analysen har få observasjoner. Dermed mister modellen litt troverdighet.

Hovedresultatene indikerer imidlertid at læringsutbyttet er noe større ved tradisjonelle klasseromsskoler enn ved fleksible baseskoler. Men effekten av skoletype er svak, og den oppnår ikke statistisk signifikans. Ulike typer skolebygg vil derfor, ifølge min analyse, ikke påvirke elevers læringsutbytte.
Beskrivelse
Masteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2011
Utgiver
Universitetet i Agder ; University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit