dc.contributor.author | Tollefsen, Marin Sofus | |
dc.date.accessioned | 2011-10-28T08:37:41Z | |
dc.date.available | 2011-10-28T08:37:41Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/135626 | |
dc.description | Masteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2011 | no_NO |
dc.description.abstract | Siden jeg har tatt fordypning i prosjektledelse tok jeg kontakt med dr. ing. Øystein Meland og
fortalte at jeg ønsket å skrive om noe prosjektrelatert. Han introduserte meg for Asplan Viak
og tilbudsstrategi ved tilbudskonkurranser, noe jeg umiddelbart fant interesse for. Jeg ønsket
derfor å se nærmere på tilbudsstrategien til Asplan Viak. Problemstillingen jeg til slutt endte
på er:
Hvordan kan Asplan Viak forbedre sin tilbudsstrategi og øke sin suksess i tilbudsmarkedet,
gjennom bedre å balansere pris på tilbydd kompetanse til aktuell tildelingsmodell?
Jeg hadde relativt liten kunnskap om anbudskonkurranser og tilbudsstrategi før jeg begynte på
oppgaven. Noe som gjorde prosessen spennende fra første dag. Målet med denne oppgaven
var å finne ut mer om Asplan Viak sin tilbudsstrategi og hvilke grep som kan gjøres for å
gjøre tilbudsstrategien mer effektiv og øke Asplan Viak sin suksess i tilbudsmarkedet. For å
gjøre dette har jeg sett på lønnsstatistikk fra Rådgivende Ingeniørers Forening, foretatt
dybdeintervju av divisjonsleder for bygg- og installasjoner hos Asplan Viak Øystein
Rønningen og sett på og analysert dokumentasjon fra tidligere tilbudskonkurranser der Asplan
Viak har tapt. Dette har gitt meg en innsikt i hvordan tilbudsmarkedet fungerer og jeg har
kommet frem til visse momenter som Asplan Viak kan endre på for å øke sin suksess i
tilbudsmarkedet. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | no_NO |
dc.subject.classification | BE 501 | |
dc.title | Analyse av tilbudsstrategien til Asplan Viak | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 94 s. | no_NO |