Verdsettelse av IC Companys
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/135598Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven har hatt som mål å verdsette IC Companys.
I oppgavens første del ble den forholdsvis korte historien til selskapet, produktene og distribusjonskanalene presentert. Videre i oppgaven har jeg presentert verdsettelsesteori med fokus på fundamental verdsettelse, og forskjellene mellom egenkapitalverdi og selskapsverdi.
Del tre omhandlet en strategisk analyse for selskapet, hvor de interne ressursene ble analysert ved hjelp av VRIO modellen, og de eksterne ved hjelp av Porters fem konkurransekrefter og PESTEL modellen. Den strategiske analyse ble oppsummert i en SWOT analyse og selskapets største styrke er multibrandsstrategien.
Jeg analyserte IC Companys fem års siste finansielle redegjørelser i oppgavens regnskapsanalyse. Det første steget for å vurdere selskapets nøkkeltall i en lønnsomhetsanalyse var å reformulere selskapets finansielle redegjørelsene. Etter reformuleringen ble lønnsomheten vurdert ved hjelp av DuPont-pyramiden, og nøkkeltall ble forklart.
Regnskapsanalysen ble avsluttet med en vekstanalyse som, sammen med den strategiske analyse, ga meg et bilde av selskapets fremtidige vekst for min budsjettperiode. Budsjettperiodens regnskaper var det tallmessige grunnlaget for verdsettelsen.
Med utgangspunkt i budsjettperiodens regnskaper beregnet jeg IC Companys egenkapitalverdi ved hjelp av superprofittmodellen til beregning av netto driftskapital
Beskrivelse
Masteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2011