Fire bedriftsstudier om leverandørsamarbeid : samsvarer teori og praksis?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/135592Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne utredningen tar for seg fire bedriftsstudier om leverandørsamarbeid. Prosessen ble innledet ved å kartlegge tilgjengelig litteratur, for så å vurdere om funnene fra de 4 casebedriftene samsvarte med dette.
Forsyningskjedeledelse har blitt et populært begrep og bedrifter jobber for å utvikle en mer effektiv kjede (McLaren, Head, & Yuan, 2002). Barratt (2004), Daugherty (2011) og Fawcett, Ellram og Ogden (2007) indikerer at bedrifter kan oppnå flere potensielle fordeler gjennom tettere samarbeid med sine strategiske leverandører.
Ifølge Mentzer (2004) og Morgan og Hunt (1994) er viktige elementer som påvirker samarbeid; engasjement fra toppledelsen, normer for samarbeidet, tillit og forpliktelse, informasjonsdeling, langsiktighet, avhengighet og deling av risiko og gevinst. Disse elementene har en indirekte virkning på nærheten i samarbeidet, og ble brukt for å vurdere hva som skal til for å oppnå et vellykket nært samarbeid. Vi har undersøkt hvilke former for leverandørsamarbeid prosjektorienterte bedrifter på Sørlandet har, og casebedriftene består av aktuelle bedrifter fra drilling- og entreprenørbransjen.
Alle casebedriftene uttaler at de har gode og tette samarbeid i første del av utspørringen. Resultatene av intervjurundene og gjennomgangen av samarbeidselementene viser derimot at ikke alle casebedriftene har like tette samarbeid som først antatt.
Litteraturen hevder at det bør brukes nære samarbeid mot strategisk leverandør. Casebedriftene viste derimot tendenser til å bruke transaksjonsbaserte tilnærminger til sine leverandører, spesielt entreprenørbedriftene. Entreprenørbedriftene er svært opptatt av pris og å opprettholde konkurransen mellom sine leverandører. Drillingbedriftene har høyt fokus på kvalitet og viser tendenser til tettere samarbeid med sine strategiske leverandører. Vi har inntrykk av at teorien generelt ville anbefalt casebedriftene å øke nærheten i samarbeidet med sine strategiske leverandører, men på grunn av ulike karakteristikker i bransjene kan det argumenteres for at det er tilstrekkelig med mindre nære samarbeidsrelasjoner.
Beskrivelse
Masteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2011