Verdsettelse av Rieber & Søn konsernet
Abstract
Vi har i denne oppgaven valgt å gjennomføre en verdsettelse av Rieber & Søn konsernet. Dette er en fundamental verdsettelse utført gjennom bruk av offentlige tilgjengelig informasjon. Verdsettelsesmetoden vi har benyttet oss av er ”Discounted Cash Flow Model”. Verdsettelsen gjennomføres ved å gå igjennom en strategisk analyse og en regnskapsanalyse. Dette skal danne basis for å komme frem til verdien av egenkapitalen til Rieber & Søn konsernet.
Oppgaven begynner med en begrunnelse for i hvilke tilfeller man ønsker å verdsette en bedrift. Deretter følger en innføring i konsernets historie og fakta om selskapet. Etter dette har vi gått gjennom ulike verdsettelsesmetoder, for deretter å gi en begrunnelse for vårt valg av metode.
Videre gjennomfører vi en strategisk analyse av selskapet. Den strategiske analysen er et viktig ledd i gjennomføringen av verdsettelsen, da den skal være med å gi et grunnlag for vårt estimat for fremtidsregnskapet til selskapet.
Vi utarbeider så en regnskapsanalyse. I denne delen begynner vi med å omgruppere selskapets regnskapsoppstillinger. Grunnen til dette er at vi ønsker å verdsette aksjen fra et investorperspektiv, og det er dermed nødvendig å omarbeide regnskapsoppstillingene.
Vi analyserer deretter lønnsomheten, kapitalstrukturen og likviditeten i selskapet. Dette gjøres for å gi oss et bedre grunnlag for å utarbeide et fremtidsregnskap for bedriften. For å komme frem til selskapets totalkapital har vi beregnet WACC.
Etter dette presenterer vi selve verdsettelsen, hvor vi beregner horisontverdien til selskapet, og bruker modellen vi har valgt for gjennomførelsen. Her kommer vi frem til at selskapets aksjeverdi er 42,49 NOK. Per 31.12.2009 var sist omsatte kurs 41,00 NOK. Dagens aksjekurs (18.11.2010) er på 41,60 NOK.
Etter verdsettelsen ved fundamental analyse utfører vi en sensitivitetsanalyse for å teste konsekvensene på selskapets pris per aksje, i fall eventuelle feilprediksjoner i våre anslag. I og med at våre anslag er svært sensitive bør man bruke dem med varsomhet. Vi har også utarbeidet en multiplikatoranalyse for å kontrollere verdien vi fant av selskapet i den fundamentale analysen av konsernet.
Description
Masteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2010