Kapasitets- og kostnadsforhold i skipsbyggingsindustrien
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/135404Utgivelsesdato
2007Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven undersøker kapasitets- og kostnadsforhold i skipsbyggingsindustrien, i lys
av at levert tonnasje etter årtusenskiftet har overgått det tidligere rekordnivået fra 1975.
Det gis også en teoretisk fremstilling av markedstilpasningen, som er med på å forklare de
høye nybyggingsprisene for tiden. I tillegg presenteres den forventede prisutviklingen i
skipsbyggingsmarkedet for inneværende år, med bakgrunn i tilbudssiden.
Oppgaven er delt inn i fem kapitler, hvorav to er innledning og avslutning. De tre øvrige
omhandler henholdsvis de fire shippingmarkedene, prisdannelsen i skipsbyggingsmarkedet
og kapasitets- og kostnadsforhold ved verft rundt om i verden. Innledningskapitlet
inneholder en del grunnleggende økonomisk teori, som skal gjøre leseren bedre i stand til å
forstå resten av oppgaven.
I kapitlet om shippingmarkedene belyses samspillet mellom frakt-, nybyggings-,
annenhånds- og skrapmarkedet. Det vektlegges spesielt hvordan kontantstrømmene – som
beveger seg mellom disse – påvirker markedsbalansen i nybyggingsmarkedet. Dette
markedet er hovedfokus i neste kapittel, hvor det ses nærmere på tre variabler på både
tilbuds- og etterspørselssiden som har betydning for nybyggingsprisen.
I gjennomgangen av skipsbyggingstilbudet fastsettes realistisk kapasitet for alle de
betydelige verftsnasjonene. Deretter blir deres respektive kostnadsnivå i forbindelse med
arbeidskraft, stål, hovedmotor og øvrig utstyr bestemt, før eventuell subsidiering
hensyntas. På bakgrunn av nivåanslagene fremkommer den marginale
skipsbyggingsnasjonen. Avslutningsvis kombineres forventede leveringer i 2007 med
kapasiteten, for å forutsi prisutviklingen i 2007.
Beskrivelse
Masteroppgave i økonomi og administrasjon 2007 - Høgskolen i Agder, Kristiansand
Utgiver
Høgskolen i AgderAgder University College