• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Business and Law
  • Department of Economics and Finance
  • Master's theses in Business Administration (-2013)
  • View Item
  •   Home
  • School of Business and Law
  • Department of Economics and Finance
  • Master's theses in Business Administration (-2013)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kapasitets- og kostnadsforhold i skipsbyggingsindustrien

Roland, Tor André
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master_okad_2007_roland.pdf (2.196Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/135404
Date
2007
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Business Administration (-2013) [319]
Abstract
Denne oppgaven undersøker kapasitets- og kostnadsforhold i skipsbyggingsindustrien, i lys

av at levert tonnasje etter årtusenskiftet har overgått det tidligere rekordnivået fra 1975.

Det gis også en teoretisk fremstilling av markedstilpasningen, som er med på å forklare de

høye nybyggingsprisene for tiden. I tillegg presenteres den forventede prisutviklingen i

skipsbyggingsmarkedet for inneværende år, med bakgrunn i tilbudssiden.

Oppgaven er delt inn i fem kapitler, hvorav to er innledning og avslutning. De tre øvrige

omhandler henholdsvis de fire shippingmarkedene, prisdannelsen i skipsbyggingsmarkedet

og kapasitets- og kostnadsforhold ved verft rundt om i verden. Innledningskapitlet

inneholder en del grunnleggende økonomisk teori, som skal gjøre leseren bedre i stand til å

forstå resten av oppgaven.

I kapitlet om shippingmarkedene belyses samspillet mellom frakt-, nybyggings-,

annenhånds- og skrapmarkedet. Det vektlegges spesielt hvordan kontantstrømmene – som

beveger seg mellom disse – påvirker markedsbalansen i nybyggingsmarkedet. Dette

markedet er hovedfokus i neste kapittel, hvor det ses nærmere på tre variabler på både

tilbuds- og etterspørselssiden som har betydning for nybyggingsprisen.

I gjennomgangen av skipsbyggingstilbudet fastsettes realistisk kapasitet for alle de

betydelige verftsnasjonene. Deretter blir deres respektive kostnadsnivå i forbindelse med

arbeidskraft, stål, hovedmotor og øvrig utstyr bestemt, før eventuell subsidiering

hensyntas. På bakgrunn av nivåanslagene fremkommer den marginale

skipsbyggingsnasjonen. Avslutningsvis kombineres forventede leveringer i 2007 med

kapasiteten, for å forutsi prisutviklingen i 2007.
Description
Masteroppgave i økonomi og administrasjon 2007 - Høgskolen i Agder, Kristiansand
Publisher
Høgskolen i Agder
Agder University College

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit