dc.description.abstract | Oppgaven er en studie av hyttemarkedet i Sirdal i år 2005 til år 2007. På grunnlag av
opplysninger om omsatte eiendommer i Sirdal i de overnevnte årene, ble det gjennom
oppgaven analysert hvilke attributter folk var villige til å betale for når de kjøpte hytte på
fjellet og i hvilken grad attributtene var med på å forklare omsetningsprisen for fritidsboliger.
I tillegg ble det undersøkt i hvilken grad prisfunksjonen hadde endret seg over tid.
Det teoretiske grunnlaget for oppgaven er teori om; prisdannelsen i et marked, prisdannelsen i
hyttemarkedet, den hedonistiske prisfunksjonen og det urbane tomtemarkedet. I teorien ble
det forutsatt at et gode består av flere attributter som gir nytte for kjøperen. Gjennom
oppgaven ble det utledet hypoteser og samlet inn opplysninger om ulike variabler som kunne
ha innvirkning på omsetningsprisen. Innsamlingen av datamaterialet til studien ble
gjennomført i samarbeid med to medstudenter. Modellen som ble benyttet til å teste
hypotesene var basert på 191 observasjoner, og variablene forklarte 61,9 prosent av
variasjonen i omsetningsprisen.
Ved testingen av hypotesene om hvilke attributter som var av betydning for omsetningsprisen,
viste det seg at størrelsen på bruksarealet, alderen på fritidsboligen, avstanden til det nærmeste
alpinanlegget, type fritidsbolig og om fritidsboligen lå på en festetomt var av betydning.
Omsetningsprisen økte som følge av at størrelsen på bruksarealet økte og ble redusert som
følge av at alderen på fritidsboligen samt avstanden til nærmeste alpinanlegg økte. Det viste
seg også at enkelthyttene hadde en høyere omsetningspris enn leilighetene, og at
omsetningsprisen for fritidsboliger ble redusert som følge av at de var plassert på festetomter.
For å undersøke i hvilken grad prisfunksjonen hadde endret seg, ble det gjennomført en
Chow-test. Beta koeffisientene til variablene i år 2005 og år 2007 ble deretter sammenliknet,
og det viste seg at prisfunksjonen hadde endret seg over tid. Endringen kan forklares ved at
kjøperne var villige til å betale mer pr kvadratmeter bruksareal i år 2007 enn de var i år 2005,
og at kjøperne eksempelvis var villige til å betale mer for en tre år gammel fritidsbolig i år
2005 enn de var i år 2007. I løpet av perioden var de også villige til å betale mer for at
fritidsboligen skulle være en enkelthytte. At kjøperne er mer opptatte av størrelsen og alderen
på fritidsboligen samt type fritidsbolig enn de var før kan ha sammenheng med økt velstand,
økt statusbehov i samfunnet og at fritidsboligen mer blir sett på som deres andre hjem. | en |