Browsing AURA by Title
Now showing items 6385-6404 of 11823
-
Lek i lese- og skriveopplæringen
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg i hvor stor grad og på hvilke måter leken brukes i den første lese- og skriveopplæringen. På bakgrunn av den gjentatte diskusjonen om lekens plass i skolen og hvordan implementere den ... -
Lek i morsmålsfaget - en sammenlikning av lekens plass i den norske og den danske læreplanen
(Master thesis, 2022)De fleste forskere er positive til å få leken inn i skolen og mener det er viktig å se sammenhengen mellom lek og læring. Overgangen fra barnehage til skole kan for mange være vanskelig da hverdagen brått blir annerledes ... -
Lek i ungdomsskolen
(Master thesis, 2024)Sammendrag Høsten 2020 ble folkehelse og livsmestring et tverrfaglig tema, og som lærer ble jeg med i arbeidet å få livsmestring på timeplanen. Etter å ha hørt ungdommers fortellinger om skole-stress, økte interessen for ... -
Lek med blyanten : En undersøkelse om drodlingens betydning i skolen
(Master thesis, 2018)Drodling omtales for det mestesom en ubevisst tegning man lager mens man er opptatt mednoe annet.Internasjonal forskning har fokusert på drodlingens innvirkning på hukommelse og konsentrasjon og viser atdrodlere husker ... -
Lek og læring : Artikler skrevet av deltagere på kurs i universitetspedagogikk
(Skriftserien (Høgskolen i Agder), Book, 2007) -
Lekbasert læring i matematikk
(Master thesis, 2022)Denne studien handler om hvordan én matematikklærer i 2. klasse tilrettelegger for lekbasert læring i matematikk. Vi har valgt kvalitativ forskningsstrategi, fordi vi ønsker å gå i detalj på hvordan én lærer tilrettelegger ... -
Lekbasert læring i matematikk på 2. trinn : En studie av elevers deltakelse i lekaktiviteter og deres læring av matematikk gjennom dette
(Master thesis, 2021)This study is about playful teaching in mathematics in the second grade. The aim of the study is to judge whether a total of eight activities can be seen as playful, and if they contain aspects of mathematics. Another aim ... -
Lekbasert læring i matematikk: Hvordan tilrettelegger Multi 1A og Volum 1A for lekbasert læring gjennom sine elevbøker og lærerveiledninger? Engelsk: Play-based learning in mathematics: How does Multi 1A and Volum 1A facilitate play-based learning through their student books and teacher guides?
(Master thesis, 2022)I dette masterprosjektet har det blitt gjennomført lærebokanalyser av to norske matematikklærebøker for 1. trinn med søkelys på deres tilrettelegging for lekbasert læring. Målet med oppgaven er å finne ut: «Hvordan ... -
Lekbasert læring i matematiske læreverk på 1. trinn. Play-based learning in mathematical textbooks for 1st. grade.
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne masteroppgaven er det gjennomført en dokumentanalyse av to matematiske læreverk til bruk på 1. trinn, Dragonbox og Multi. Læreverkene er oppdatert og utgitt etter fagfornyelsen av læreplanen. Hensikten ... -
Lekbasert læring i matematiske læreverk på 1. trinn. Play-based learning in mathematical textbooks for 1st. grade.
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne masteroppgaven er det gjennomført en dokumentanalyse av to matematiske læreverk til bruk på 1. trinn, Dragonbox og Multi. Læreverkene er oppdatert og utgitt etter fagfornyelsen av læreplanen. Hensikten ... -
Lekbasert læring og undervisning av matematikk på 2. og 3.trinn
(Master thesis, 2021)This study is a qualitative case study which examines 1) two teachers’ perceptions of play, the role of play, and play-based mathematics teaching, and 2) how they facilitate play-based learning of mathematics in ... -
Lekbasert tilnærming til lese- og skriveopplæring i første klasse
(Master thesis, 2022)Med Reform 97 ble skolestart for seksåringer en realitet. Siden da har det oppstått et spenningsfelt mellom tidlig og formell lese- og skriveopplæring, og seksåringens behov for utforskning og lek. Med hensikten å utvikle ... -
"Leken handler om at fokuset er tatt vekk fra prestasjon. I mange leker blir det ofte en vinner, men hovedfokuset ligger i å ha det gøy underveis».
(Master thesis, 2022)Sammendrag Hensikten med min studie har vært å undersøke lærernes erfaringer og pedagogiske grunnsyn omkring leken i kroppsøvingsfaget. I studien er det blitt gjennomført seks semistrukturerte forskningsintervju med seks ... -
Lekende fellesskap i hele barnehagen! : hvordan kan barnehagen endre sin pedagogiske praksis i retning av et mer anerkjennende, inkluderende og lekende miljø?
(Master thesis, 2013)Barnehagens personale skal møte alle barn med anerkjennelse og likeverd og skape gode leke- og utviklingsmuligheter. Min teori er at den gode leken og det gode samspillet mellom barn og voksne i barnehagen er en nøkkel til ... -
Lekeplass eller kunstmuseum? En undersøkelse av samspillet mellom lek og formidling i BARNAS Kunstmuseum på Sørlandets Kunstmuseum
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven tar for seg samspillet mellom lek og formidling med utgangspunkt i BARNAS Kunstmuseum på Sørlandets Kunstmuseum. I oppgaven undersøkes og drøftes ulike former for museumsformidling, og hvorvidt lek kan ... -
Lektorstudenters matematiske argumenter: utfordringer og muligheter
(Master thesis, 2023)I denne studien undersøker vi en gruppe lektorstudenters skriftlige argumenter, som innebefatter både validering og avvisning av matematiske påstander innen tallteori. Formålet er å finne ut av hva som kjennetegner ... -
Lektorstudenters matematiske argumenter: utfordringer og muligheter
(Master thesis, 2023)I denne studien undersøker vi en gruppe lektorstudenters skriftlige argumenter, som innebefatter både validering og avvisning av matematiske påstander innen tallteori. Formålet er å finne ut av hva som kjennetegner ... -
Lending Crowdfunding : Principles and Market Development
(Chapter; Peer reviewed, 2020) -
Leonardo da Vinci : en studie av renessansens universalgenis matematikk
(Master thesis, 2007)I første del av oppgaven skisserer jeg hvilken plass matematikkens historie har hatt og har i skolehverdagen. At den i dag har en mer sentral plass enn tidligere virker klart, og jeg redegjør for hvilke tanker som ligger ... -
Lesebøker i nasjonsbyggingsprosessen : en sammenlignende analyse av det nasjonale i lesebøker fra Norge og Aserbajdsjan
(Master thesis, 2013)Masteroppgaven er en sammenlignende studie av hvordan det nasjonale presenteres for barn (10-12 år gamle) i utvalgte lesebøker fra de to landene: Norge og Aserbajdsjan. I denne masteroppgaven prøver jeg å svare på spørsmålet: ...