«Hvordan fremstiller norsk media sirkulærøkonomi, i arbeidet for et mer bærekraftig samfunn?»
Abstract
Forverring av det globale klima klimaet kan skyldes av dagens mønster på produksjonsmetoder og bruk av ressurser, som er identisk med lineærøkonomiens prinsipper. Sirkulærøkonomi blir sett på som den nærmeste tilnærmingen for å bremse opp miljøbelastningen, samt gir rom for økonomisk vekst.
Denne studien er orientert mot sirkulærøkonomi med mål om å belyse i hvilken grad norsk media tar i oppdrag for å fremstille konseptet i mediedekningen, samt hvordan begrepet har utviklet seg i perioden fra perioden 2015-2023. For å se på utviklingen har det blitt utført en innholdsanalyse av artikler fra Dagsavisen og Dagens Næringsliv, hvor det kartlegges endringen over tid.
Retriever, også kjent som Atekst er en database som ble brukt som verktøy i denne studien for å analysere hyppigheten av begrepsbruken, for å kunne se på utviklingen av begrepet. Søk i databasen, ga data over antall publiseringer av begrepet “sirkulærøkonomi” i perioden 2015-2023, samt ga muligheten for å innhente innholdet i disse artiklene.
Funnene viser at begrepet “Sirkulærøkonomi” ble anvendt i enkle kontekster i samfunnet i 2015. Frem til 2023 har blitt begrepet blitt mer kompleks og blitt tatt i bruk i flere samfunnsområder. Dette kan være både det politiske diskusjoner, sosiale problemstillinger, og økonomiske debatter. Mediedekningen av begrepet har nemlig hatt en utvikling fra å være overfladisk til en økende bruk og fremstilling av sirkulærøkonomiens prinsipper i norsk media.
Utviklingen av begrepet styrker forståelsen av viktigheten med sirkulærøkonomi i arbeid mot bærekraftig samfunn. Studien konkluderer med at Norsk media spiller en sentral rolle for å spre viktigheten med sirkulærøkonomiske prinsipper som påvirker både private og offentlige tankemåter og meninger, samt de politiske avgjørelser.