Show simple item record

dc.contributor.advisorKatja Haaversen-Westhassel Skjølberg
dc.contributor.authorUllenes, Amalie
dc.date.accessioned2024-07-26T16:23:30Z
dc.date.available2024-07-26T16:23:30Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:237005524:50675981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143423
dc.description.abstractMitt formål med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan lærebøker i samfunnskunnskap operasjonaliserer kompetansemålet som handler om grensesetting, kjønn, seksualitet og kropp. Oppgaven setter lys på hvordan bøkene tar for seg tematikken, og forsøker å peke på eventuelle mangler ved lærebøkene. Problemstillingen analyseres i hovedsak i lys av skeiv teori og helhetlig seksualitetsundervisning. Med problemstillingen: Hvordan operasjonaliseres kompetansemålet “reflektere over utfordringer i sammenheng med grensesetting og drøfte ulike verdier, normer og lover som gjelder kjønn, seksualitet og kropp” i lærebøker i samfunnskunnskap, sett i lys av skeiv teori og helhetlig seksualitetsundervisning? Metode for oppgaven er kvalitativ lærebokanalyse, som bygger på en omfattende datainnsamling gjennomført av forfatter hvor alle bøkene har blitt gjennomgått i sin helhet. Nevnte datamaterialet har deretter blitt nøye bearbeidet, analysert og kategorisert for å best mulig kunne være gjenstand for analyse og drøfting. Etter implementeringen av Kunnskapsløftet 2020 finnes det ikke forskning på denne tematikken i dette faget og disse lærebøkene, tross større vektlegging i læreplanverket. Samtidig ser en at ungdom etterlyser bedre seksualitetsundervisning, og at lærere mangler verktøy for å kunne undervise godt om det. Nettopp derfor tar denne oppgaven sikte på å avdekke hvordan nevnte kompetansemål operasjonaliseres i lærebøkene. Skeiv teori har fokus på normkritikk og brytning av etablerte normer når det kommer til kjønn og seksualitet. Helhetlig seksualitetsundervisning er et internasjonalt rammeverk for god seksualitetsundervisning i skolen og fokuserer på sex-positiv tilnærming, kroppslig autonomi og kunnskap for å ruste elevene til å bli respektfulle i sine forhold. Blant bøkene jeg har analysert er det store variasjoner i hvordan de forholder seg til både kompetansemål og teoriene. Men gjennomgående er at de i liten grad utfordrer etablerte normer, og evner ikke hver for seg å oppfylle kravene til god helhetlig seksualitetsundervisning.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleSamfunnskunnskapens seksualitetsundervisning
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record