Samfunnskunnskapens seksualitetsundervisning
Abstract
Mitt formål med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan lærebøker i samfunnskunnskap operasjonaliserer kompetansemålet som handler om grensesetting, kjønn, seksualitet og kropp. Oppgaven setter lys på hvordan bøkene tar for seg tematikken, og forsøker å peke på eventuelle mangler ved lærebøkene. Problemstillingen analyseres i hovedsak i lys av skeiv teori og helhetlig seksualitetsundervisning. Med problemstillingen:
Hvordan operasjonaliseres kompetansemålet “reflektere over utfordringer i sammenheng med grensesetting og drøfte ulike verdier, normer og lover som gjelder kjønn, seksualitet og kropp” i lærebøker i samfunnskunnskap, sett i lys av skeiv teori og helhetlig seksualitetsundervisning?
Metode for oppgaven er kvalitativ lærebokanalyse, som bygger på en omfattende datainnsamling gjennomført av forfatter hvor alle bøkene har blitt gjennomgått i sin helhet. Nevnte datamaterialet har deretter blitt nøye bearbeidet, analysert og kategorisert for å best mulig kunne være gjenstand for analyse og drøfting.
Etter implementeringen av Kunnskapsløftet 2020 finnes det ikke forskning på denne tematikken i dette faget og disse lærebøkene, tross større vektlegging i læreplanverket. Samtidig ser en at ungdom etterlyser bedre seksualitetsundervisning, og at lærere mangler verktøy for å kunne undervise godt om det. Nettopp derfor tar denne oppgaven sikte på å avdekke hvordan nevnte kompetansemål operasjonaliseres i lærebøkene.
Skeiv teori har fokus på normkritikk og brytning av etablerte normer når det kommer til kjønn og seksualitet. Helhetlig seksualitetsundervisning er et internasjonalt rammeverk for god seksualitetsundervisning i skolen og fokuserer på sex-positiv tilnærming, kroppslig autonomi og kunnskap for å ruste elevene til å bli respektfulle i sine forhold. Blant bøkene jeg har analysert er det store variasjoner i hvordan de forholder seg til både kompetansemål og teoriene. Men gjennomgående er at de i liten grad utfordrer etablerte normer, og evner ikke hver for seg å oppfylle kravene til god helhetlig seksualitetsundervisning.