Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTrysnes, Irene
dc.contributor.authorFurre, Gina Skretting
dc.contributor.authorWinther, Hanna Terjesen
dc.date.accessioned2024-07-25T16:23:47Z
dc.date.available2024-07-25T16:23:47Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:229826188:20399854
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143273
dc.description.abstractFormålet med masteroppgaven er å se på hvordan radikalisering og ekstremisme presenteres i lærebøker i samfunnsfag for ungdomstrinnet. Metodisk har vi benyttet en kombinasjon av kvalitative og kvantitative tilnærminger, der tematisk analyse har gitt innsikt i presentasjoner og innhold, supplert med opptelling av oppgaver og bilder. Problemstillingen som er utforsket i oppgaven lyder som følger: Hvordan og i hvilke sammenhenger presenteres radikalisering og ekstremisme i lærebøker for ungdomstrinnet i samfunnsfag? Vi har sett på hvordan og i hvilke sammenhenger det presenteres for elevene, samtidig som vi også har sett på hvordan innholdet samsvarer med føringene vi finner i gjeldende læreplan, som er Kunnskapsløftet 2020. Læreplanen legger føringer for vår valgte tematikk, samtidig som den er åpen, hvilket stiller store krav til lærebokforfatterne når det gjelder valg og fravalg av fagstoff. Det er imidlertid to relevante hendelser som spesifikt nevnes i læreplanen, nemlig terrorhendelsen 22.juli og holocaust. Vi finner at disse hendelsene gjennomgående er utfyllende tematisert i læreverkene. Et svært sentralt, og interessant funn, er imidlertid hvordan læreverkene presenterer terrorhendelsen 22.juli for elevene. Her finner vi en tendens til nordisk eksepsjonalisme, og til dels ubalanserte perspektiver, særlig, sammenlignet med andre terrorhendelser utenfor Norge som blir tatt opp i lærebøkene. Tilsvarende fremstilles norske nazister under andre verdenskrig som ofre, i motsetning til dagens ekstreme grupper som ganske gjennomgående defineres som terrorister. Vi finner videre at de delene av læreplanen som er mer åpne blir tematisert i variert grad, og læreverkene vektlegger dette ulikt. Ut fra våre funn, er det lite som tilsier at det er vektlagt progresjon mellom bøkene. Et sentralt funn er at mye av innholdet er lagt til 10.trinn, og vi vil argumentere for at det hadde vært en fordel om elevene ble introdusert for og lærte om tematikken på et tidligere tidspunkt. Bøkene presenterer årsakssammenhenger til at mennesker blir radikaliserte og gjennomfører ekstreme handlinger, samt et forebyggingsfokus for å unngå ekstreme holdninger og handlinger, hvilket er i tråd med kompetansemål i samfunnsfag.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleEn analyse av lærebøker for ungdomstrinnet i samfunnsfag
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel