Rasisme i lærebøker for ungdomstrinnet.
Abstract
Nyere forskning viser at barn og unge i Norge utsettes for ulike rasistiske krenkelser, særlig i skoletiden ((Unicef, 2022, s. 17-18; Antirasistisk Senter, 2017, s. 4). Skolen har en viktig rolle i å bekjempe og forebygge rasisme, blant annet gjennom å gi elevene kunnskap og forståelse om mangfold, likeverd og rettferdighet. Derfor er det viktig å inkludere temaet rasisme i undervisningen, og lærebøker bidrar her som en sentral kilde til kunnskap og refleksjon.
Gjennom mitt arbeid med dette masterprosjektet har jeg utforsket problemstillingen: Hvordan og i hvilke sammenhenger fremstilles rasisme i lærerbøker i samfunnsfag for ungdomstrinnet? For å besvare denne problemstillingen har jeg benyttet en kvalitativ tilnærming, gjennom dokumentanalyse og tematisk analyse av læreverkene Arena og Relevans for ungdomstrinnet. Disse metodene har gitt meg god oversikt over de utvalgte læreverkene, spesielt innenfor temaet rasisme.
Det teoretiske rammeverket jeg har benyttet i denne masteroppgaven fokuserer særlig på ulike perspektiver på rasisme. Masteroppgaven bygger også på tidligere nasjonal og internasjonal forskning på hvordan lærebøker fremstiller rasisme. Videre trekker jeg inn tilnærminger til antirasistiske undervisning, dette for å ikke bare belyse hva bøkene fremstiller om temaet rasisme, men også hvordan de gjør dette.
Analysen viser at de utvalgte læreverkene fremstiller temaet rasisme på ulike måter og i ulik grad. Videre viser analysen at temaet rasisme generelt sett får lite plass i læreverkene. Dette ses i sammenheng med manglende føringer i gjeldende læreplan som læreverkene er skrevet opp mot. Læreverkene dedikerer mest plass til historiske hendelser, eksempelvis gjennom fremstillingen av holocaust. Rasisme fremstilles også i stor grad som «det fjerne», både historisk og geografisk. I noen tilfeller pekes det på at rasisme også er noe som foregår i Norge i dag. Da knyttes ofte rasismen til enkelthendelser, og bøkene tematiserer i liten grad strukturell rasisme. Et annet sentralt funn i analysen er også at begge læreverkene i stor grad benytter seg av «undervisning om de andre» som fremgangsmåte når rasisme som tema blir tatt opp.