Kulturelt mangfold og minoriteter i lærebøker i samfunnskunnskap
Description
Full text not available
Abstract
Denne oppgaven er en kvalitativ studie av fremstillingen av kulturelt mangfold og minoriteter i lærebøker i samfunnskunnskap. For å svare på problemstillingen har jeg gjort en kvalitativ lærebokanalyse av henholdsvis Delta, Fokus, Pilot, Medborgerskap og læringsarenaen NDLA. I 2022 publiserte forskning.no en artikkel som fastslo at lærere kviser seg for å snakke om temaer som kulturforskjeller, norskhet og diskriminering i klasserommet (Eriksen, 2022). Læreboken er den mest brukte ressursen i klasserommet, og det er naturlig å tenke at den blir enda mer brukt hvis lærere kviser seg for tematikken. I mitt prosjekt har jeg valgt å analysere de relevante kapitlene i lærebøkene, og jeg har gjort en læreplananalyse som bakgrunn for drøftingen.Jeg har tatt utgangspunkt i Kumashiro (2002 i Røthing, 2020, s. 42) sine former for antidiskriminerende undervisning for å utarbeide kategorier for analysen. Jeg har undersøkt hvordan lærebøkene fremstiller kulturelt omfang og minoriteter; om, for og som utfordre og endrer.Jeg fant at i fremstillingen om kulturelt mangfold og minoritet presenteres kulturelt mangfold som en verdi og ressurs. Minoritetene som blir omtalt er i hovedsak samer, innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre. Det er også i varierende omfang fremstillinger av nasjonale minoriteter. Fremstillingene om minoritetene er både på individ-, gruppe- og tradisjonsnivå. Det fokuseres på ulikheter og likheter, og muligheter og utfordringer. Utfordringer for samer og nasjonale minoriteter blir mest behandlet i historisk perspektiv, med vekt på fornorskningen. Mens for innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre er det fokus på utfordringer i dagens lys.Jeg fant at fremstillingen for kulturelt mangfold og minoriteter preges av varierende grad av anerkjennelse og inkludering. For minoritetene varier det om de er inkluderte i de felles referanserammene eller ikke. Norskhet blir drøftet eksplisitt, hvor bøkene fokuserer på ulike grenser for norskhet. Implisitt setter også lærebøkene selv ulike grenser for hvem som blir inkluderte i det norske «vi».Til slutt fant jeg at lærebøkene utfordrer og endrer elevene ved å åpne for kritisk refleksjon rundt egne- og samfunnets stereotypier og holdninger. Enkelte av bøkene henvender seg flere ganger direkte til elevene og holder dem ansvarlig for deres holdninger og moral. Dessuten stiller noen av bøkene også kritiske spørsmål ved diskriminerende strukturer i samfunnet.