" Det er ikke så farlig med de gymtimene" En kvalitativ undersøkelse av læreres holdninger til kroppsøvingsfaget.
Abstract
Kroppsøvingsfaget har som primært mål å fremme fysisk aktivitet og inspirere til livslang bevegelsesglede, samt utvikle gode livsstilsvaner hos elever. Imidlertid støtter faget på utfordringer i skolesystemet som undergraver dets status og effektivitet, noe som kan påvirke både undervisningskvaliteten og lærernes engasjement. I vår masteroppgave har vi fokusert på hvordan kroppsøvingsfaget oppfattes av lærere uten formell utdanning i faget, og hvordan deres perspektiver kan påvirke både gjennomføringen og anseelsen av faget. Gjennom kvalitative dybdeintervjuer med lærere fra forskjellige skoler, har vi avdekket at faget blir ofte sett på som et aktivitetsfag og holdningene til faget er varierte. På bakgrunn av holdninger knyttet til kroppsøvingsfaget og at det ofte ses på som et aktivitetsfag, er dette et fag som nedprioriteres sammenlignet med teoritunge fag. Intervjuene har også belyst hvordan lærerne vurderer og verdsetter kroppsøving i forhold til andre fag, og hvordan dette påvirker deres holdninger.Fra analysen av intervjuene har vi identifisert flere temaer som påvirker hvordan kroppsøving oppfattes i skolen. Blant disse er et ønske om å holde kroppsøvingsfaget praktisk, med fokus på fysisk aktivitet fremfor teori. Lærerne understreket behovet for mer tid til aktivitet i faget, men dette ble sett på som en måte å forbedre elevenes helse snarere enn deres læring. Videre ble det påpekt at kroppsøvingsfaget ofte blir marginalisert når det gjelder ressurser, og at vikarer uten spesifikk kompetanse i faget ofte blir satt til å undervise. Ved at vikarer underviser i faget, kan det føre til en forringelse av kvaliteten på undervisningen. Resultatene fra vår studie indikerer et klart behov for å adressere disse utfordringene for å forbedre kroppsøvingsfagets posisjon i skolen. Vi foreslår bedre integrering av faget i skolens læreplan, økt profesjonell støtte til lærerne, og øke bevisstheten om fagets betydning for elevers fysiske, sosiale og kognitive utvikling.Denne studien bidrar til en dypere forståelse av kroppsøvingsfagets utfordringer og muligheter i utdanningssystemet. Masteroppgaven vår understreker behovet for en strategisk revisjon av hvordan faget oppfattes og implementeres, slik at elever kan dra nytte av de positive aspektene ved regelmessig fysisk aktivitet og utvikle en livslang bevegelsesglede.Nøkkelord: Kroppsøving, marginalisering, diskurs, fysisk aktivitet, helsediskurs, aktivitetsdiskurs, idrettsdiskurs, danningsdiskurs, skolesystem, lærer, foreldre, holdninger.