"Det er ikke så farlig med de gymtimene" En kvalitativ undersøkelse av læreres holdninger til kroppsøvingsfaget.
Abstract
Kroppsøvingsfaget har som primært mål å fremme fysisk aktivitet og inspirere til livslangbevegelsesglede, samt utvikle gode livsstilsvaner hos elever. Imidlertid støtter faget påutfordringer i skolesystemet som undergraver dets status og effektivitet, noe som kan påvirkebåde undervisningskvaliteten og lærernes engasjement. I vår masteroppgave har vi fokusert påhvordan kroppsøvingsfaget oppfattes av lærere uten formell utdanning i faget, og hvordan deresperspektiver kan påvirke både gjennomføringen og anseelsen av faget. Gjennom kvalitativedybdeintervjuer med lærere fra forskjellige skoler, har vi avdekket at faget blir ofte sett på somet aktivitetsfag og holdningene til faget er varierte. På bakgrunn av holdninger knyttet tilkroppsøvingsfaget og at det ofte ses på som et aktivitetsfag, er dette et fag som nedprioriteressammenlignet med teoritunge fag. Intervjuene har også belyst hvordan lærerne vurderer ogverdsetter kroppsøving i forhold til andre fag, og hvordan dette påvirker deres holdninger.Fra analysen av intervjuene har vi identifisert flere temaer som påvirker hvordan kroppsøvingoppfattes i skolen. Blant disse er et ønske om å holde kroppsøvingsfaget praktisk, med fokuspå fysisk aktivitet fremfor teori. Lærerne understreket behovet for mer tid til aktivitet i faget,men dette ble sett på som en måte å forbedre elevenes helse snarere enn deres læring. Videreble det påpekt at kroppsøvingsfaget ofte blir marginalisert når det gjelder ressurser, og at vikareruten spesifikk kompetanse i faget ofte blir satt til å undervise. Ved at vikarer underviser i faget,kan det føre til en forringelse av kvaliteten på undervisningen. Resultatene fra vår studieindikerer et klart behov for å adressere disse utfordringene for å forbedre kroppsøvingsfagetsposisjon i skolen. Vi foreslår bedre integrering av faget i skolens læreplan, økt profesjonellstøtte til lærerne, og øke bevisstheten om fagets betydning for elevers fysiske, sosiale ogkognitive utvikling.Denne studien bidrar til en dypere forståelse av kroppsøvingsfagets utfordringer og muligheteri utdanningssystemet. Masteroppgaven vår understreker behovet for en strategisk revisjon avhvordan faget oppfattes og implementeres, slik at elever kan dra nytte av de positive aspekteneved regelmessig fysisk aktivitet og utvikle en livslang bevegelsesglede.Nøkkelord: Kroppsøving, marginalisering, diskurs, fysisk aktivitet, helsediskurs,aktivitetsdiskurs, idrettsdiskurs, danningsdiskurs, skolesystem, lærer, foreldre, holdninger.