En kvalitativ studie om transpersoners identitetsarbeid i møte med kroppsøvingsfaget
Abstract
Bakgrunnen for denne masteroppgaven er vår opplevelse av transkjønnede elever som en marginalisert gruppe i kroppsøvingsfaget. Det finnes imidlertid begrenset med forskning når det gjelder transpersoner i kroppsøving. Hensikten med studien er å undersøke transpersoners identitetsarbeid i møte med kroppsøvingsfaget. Vi har derfor utformet problemstillingen; “Hvordan foregår transpersoners identitetsarbeid i møte med kroppsøvingsfaget?”. Gjennom denne oppgaven har vi anvendt Judith Butlers teori om kjønnsperformativitet og Michel Foucaults begrep «technologies of the self». Vi har gjennomført fem kvalitative dybdeintervju med transpersoner som har opplevd kroppsøvingsfaget i den norske skolen. Vi får fram tre funn: (i) Garderoben som et sted man opplevde at noe er feil, (ii) Klærnes betydning for identitetsutøvelse og (iii) Kjønnsforvirring i møte med heteronormative pedagogiske praksiser. Vi konkluderer med at kroppsøvingsfagets praksiser har en betydning for fremførelse av kjønn og arbeid med identitet. På bakgrunn av våre funn argumenterer vi for at funnene kan ha en positiv innvirkning på transgenerøs og mangfoldig pedagogikk og være av verdi for kroppsøvingslærere.