Show simple item record

dc.contributor.advisorNyberg, Gunn
dc.contributor.authorLangeland, Lilletun Lars
dc.contributor.authorTimenes Eriksen Kristian
dc.date.accessioned2024-07-24T16:23:46Z
dc.date.available2024-07-24T16:23:46Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:233856720:35263256
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143075
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studien undersøker kroppsøvingsstudenters oppfatning av hva som er god kompetanse i kroppsøving og om det er forskjeller mellom studenter på ulike stadier av utdanningsløpet. Bakgrunnen for studien er spørsmål om kroppsøvingsfagets legitimitet og behovet for en radikal reformering for å styrke legitimiteten. Det blir sagt at universitetene må ta ansvaret for å fremme denne reformeringen, men vil det da gjelde alle studenter, uavhengig av antall studiepoeng? Teoretisk rammeverk inkluderer Michel Foucaults diskursteori, sosialkonstruktivisme, Gert Biestas formål for utdanningen og litteratur om kompetanse i kroppsøving. Forskningen er inspirert av endringer i læreplanen som fremmer et bredere syn på kompetanse. Metodisk rammeverk er et kvalitativt forskningsintervju med fire grupper studenter: to fra syklus en (30/60 studiepoeng) og to fra syklus to (90/120 studiepoeng), for å representere ulike stadier av utdanningen. Utfra en diskursanalyse identifiserte vi fem diskurser studentene opererte innen: Det handler om å prøve, det handler om å se en forbedring, man kommer ikke unna ferdighet, det handler om å gjøre andre gode, kroppsøving er mer enn bare ferdighet, men uklart hva. Resultatet viser at studenters oppfatning av faget påvirker av eksisterende diskurser, med tydelige forskjeller mellom syklusene. Syklus en opererer mer innen idrettsdiskursen, mens syklus to står bedre rustet til å fremme en radikal reformering av faget slik David Kirk etterlyser. Konklusjonen blir dermed at universiteter legge til rette slik at alle studenter får en ensartet forståelse av faget kroppsøving. Dette kan bidra til å sikre fagets legitimitet og plass i skolen fremover.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.title«God kompetanse i kroppsøving er mer enn ferdighet, men uklart hva?» En studie av lærerstudenters oppfattelse av god kompetanse i kroppsøving.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record