Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLund, Ingrid
dc.contributor.authorKapstad, Hanne
dc.date.accessioned2024-07-23T16:23:28Z
dc.date.available2024-07-23T16:23:28Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050086:50401664
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142870
dc.description.abstractLærere har fått et oppdrag hvor de skal skape en inkluderende skolehverdag for barn og unge, som fremmer helse, trivsel og læring (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.15). Inkludering handler om å både ta vare på den enkelte elev og å ivareta fellesskapet (Nilsen, 2019, s.624). Inkludering kan forstås og defineres ved hjelp av tre ulike dimensjoner; fysisk, sosial og psykisk (Qvortrup & Qvortrup, 2018). En del av inkluderingsarbeidet til læreren handler om elever som viser en atferd som utfordrer, i form av innagerende og/eller utagerende atferd (Lund, 2012; Nordahl et al., 2005). Denne studien undersøker læreres arbeid med inkludering av elever som viser en atferd som utfordrer. Det ble gjort gjennom problemstillingen «Hva gjør lærere på mellomtrinnet for å inkludere elever som viser en atferd som utfordrer?». For å svare på problemstillingen ble observasjon og fokusgruppeintervju benyttet. Atferd som utfordrer referer både til innagerende og utagerende atferd. Og atferden blir forstått ut ifra et system perspektiv, hvor atferden oppstår i samspill med omgivelsene (Lund, 2012; Nordahl et al., 2005). Videre ble det benyttet tidligere forskning og teori. Det ble benyttet teori om skolebaserte tiltak, klasseledelse og retningslinjer for arbeid med atferd som utfordrer (Lund, 2012; Nordahl et al., 2005; Rhodes & Long, 2019). Det er Qvortrup & Qvortrups (2018) sin omfattende definisjon av inkludering som er benyttet. Med utgangpunkt i oppgavens system perspektiv på atferd ble Bronfenbrenners (1979) utviklingsøkologiske teori benyttet. Funnene fra studien viser at lærerens arbeid med inkludering av elever som viser en atferd som utfordrer, henger sammen med deres forståelse av atferd som utfordrer og inkludering. Hva læreren gjør for å inkludere elever som viser en atferd som utfordre kan oppsummeres i tre tiltak: 1) ledelse, 2) klassemiljø og 3) samarbeid. Ledelse handler om en relasjonsorientert og proaktiv klasseledelse, og ledelse av den enkelte elev der relasjonene til enkelt elevene er ivaretatt. Klassemiljø handler om å bygge et trygt og godt klassemiljø for elevene. Samarbeid innebærer et godt og fungerende samarbeid med foresatte, enkelt elever, kollegaer på teamet og ledelsen. Alle disse tiltakene gjennomføres for å inkludere elever som viser en atferd som utfordrer.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleAtferd som utfordrer og inkludering En kvalitativ studie av hva lærere gjør for å inkludere elever som viser en atferd som utfordrer.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel