Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSørhaug, Jon Olav
dc.contributor.authorMeen, Anna
dc.date.accessioned2024-07-19T16:23:34Z
dc.date.available2024-07-19T16:23:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050331:51758280
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142450
dc.description.abstractDigital kompetanse er det overordnede og gjennomgående temaet i denne masteroppgaven. Materialet i oppgaven består av 13 fysiske læremidler i norsk for mellomtrinnet, fra de to forlagene Cappelen Damm og Aschehoug. Alle bøker er utgitt i etterkant av Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Oppgavens formål er å analysere de 13 fysiske læremidlene i lys av overordnet del og den fagspesifikke læreplanen i norsk. Målet med analysen er å finne ut av hvordan de fysiske lærebøkene i norsk for 5.-7. trinn fra Aschehoug og Cappelen Damm legger opp til at elevene skal arbeide med digital kompetanse. I oppgavens første del har jeg gjennomgått sentral teori innenfor tematikken. Teorien er knyttet til digital kompetanse, læreplanen og læremiddelvurdering, og danner det teoretiske grunnlaget for denne oppgaven. I teorigjennomgangen har jeg redegjort for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse, den digitale realiteten i dagens skole, norsk læreplanhistorie, læreplanens funksjon, LK20 og ulike læreplannivåer. I tillegg har jeg benyttet meg av teori fra Dagrun Skjelbred angående læremiddelvurdering. Videre i oppgaven har jeg redegjort for metodevalg, og omtalt resultatene i etterkant av analysen. Resultatene blir i dette kapittelet fremstilt med både kvantitative og kvalitative data. Under drøftingen har jeg først sammenliknet funnene i læremidlene til de to ulike forlagene, og sett på hvordan forlagene prioriterer og vektlegger kompetanser ulikt – og hvilke betydninger dette kan ha for elevene. Rammeverket for lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse blir også omtalt, da læreres forståelse og kompetanse er vel så viktig. Et sentralt funn i oppgaven er at alle de analyserte læremidlene til begge forlagene tilfredsstiller kravene til digital kompetanse som stilles i LK20. Det er derimot stor forskjell i prioritering og vektlegging av de ulike ferdighetene, og et flertall av oppgavene som presenteres hos begge læreverk utfordrer og videreutvikler elevenes kunnskap minimalt.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHvordan legger fysiske lærebøker i norsk til rette for arbeid med digital kompetanse?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel