Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAasland, Erik
dc.contributor.advisorJortveit, Maryann
dc.contributor.authorKåsa, Tone Wik
dc.contributor.authorPoya, Kanjau
dc.date.accessioned2024-07-18T16:23:29Z
dc.date.available2024-07-18T16:23:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050086:49956909
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142212
dc.description.abstractStudien tar utgangspunkt i tidligere forskning som har vist at elever opplever krenkende praksiser i kroppsøvingsundervisningen, spesielt på grunn av fagets fokus på idrett og prestasjon. Dette har resultert i marginalisering og ekskludering av særlig minoritetselever, jenter og elever med nedsatt funksjonsevne. Med et stadig økende mangfold i norsk skole, er det viktig å sikre at alle elever får tilpasset opplæring og kulturell innsikt, noe som er forankret i opplæringsloven. Videre skal opplæringen bygge på prinsipper om anerkjennelse, likeverdig behandling og inkluderende læringsmiljø. Kroppsøvingsfagets formål er å stimulere elevene til en fysisk aktiv livsstil og livslang bevegelsesglede. Vi stiller derfor spørsmål ved om praksisen i kroppsøvingsfaget er i tråd med skolens og fagets mandat. I lys av dette, har vi gjennomført en aksjonsforskning, der vi utarbeidet undervisningsopplegg over ni leksjoner som bygger på prinsippene om anerkjennelse og flerkulturell pedagogikk, da disse betraktes som en avgjørende del av inkluderingsarbeidet. Studiens hensikt er dermed å belyse følgende problemstilling; "Hvordan erfarer ungdomsskoleelever en flerkulturell pedagogisk tilnærming i kroppsøvingsundervisningen?". For å besvare problemstillingen har vi innhentet data gjennom deltagende observasjon og individuelle semi-strukturerte intervjuer. Observasjonen ble gjennomført i kroppsøvingsundervisningen på 10.trinn, hvor det til sammen var 26 elever til stede, sammen med deres faglærer. Åtte elever ble videre utvalgt til intervju. I analyseprosessen anvendte vi Braun og Clarke (2006) sin sekstrinnsmodell som analytisk rammeverk. Studiens funn indikerer at elevene opplevde undervisningsleksjonene som gøy, variert og lærerikt. Videre viser resultatene at minoritetselevene hadde en fremtredende rolle og utmerket seg, til tross for at skille mellom "oss" (majoritet) og "dem" (minoritet) kan anses som en form for segregasjon. Elevene rapporterte at de satte pris på muligheten for å delta aktivt i undervisningen og at de ble introdusert for nye aktiviteter, selv om dette ikke var noe de vanligvis var kjent med. Studien konkluderer med at flerkulturell tilnærming la til rette for en anerkjennende pedagogisk praksis, og at det ytterligere bør integreres i ordinær kroppsøvingsundervisning. Nøkkelord: Kvalitativ studie, flerkulturell pedagogikk, aksjonsforskning, kroppsøving, elevmedvirkning, anerkjennelsesteorien og tematisk analyse.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleFlerkulturell pedagogisk tilnærming i kroppsøvingsundervisningen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel