dc.description.abstract | Sammendrag
Bakgrunn og hensikt: Bakgrunnen og hensikten med studien er å undersøke og få en unik
innsikt i hvilke utfordringer elever møter, da især de som utfordres med overvekt. Læreplanen
i kroppsøving har gått gjennom sentrale endringer over tid, men fra Kunnskapsløftet i 2006
(Kunnskapsdepartementet, 2006) har felles for planene for faget vært at det skal bidra til
livslang bevegelsesglede og en fysisk aktiv livsstil. Informantene våre velger å gjennomgå en
radikal livsstilsendring i voksen alder, noe som indikerer at det sentrale formålet for faget ikke
er oppnådd. Vi ønsker å undersøke hvilke faktorer som bidrar til å både oppnå livslang
bevegelsesglede, men også hva som gjør at dette målet er en utfordring.
Metode: Studien tar utgangspunkt i et kvalitativt forskningsdesign. Forskningsmetoden som
er tatt i bruk er semistrukturerte dybdeintervju. Utvalget i studien bestod av personer fra en
behadlingsklinikk som gjennomgår en livsstilsendring knyttet til egen helse. Bruken av
tidligere elever er for å skåne en sårbar gruppe menneske samt at de er mer reflekterte rundt
sin egen kropp og helse.
Resultat: Resultatene våre indikerer noen tydelige rammer, både for hva som har gjort at de
tidligere elevene ikke har opplevd mestring både fysisk og sosialt i kroppsøving, samt
hvordan det kan gjøres annerledes. Behovet for annerkjennelse er gjennomgående, både fra
lærer og andre medelever, og denne kommer i form av tilpasning og tilrettelegging som lar
deltakerne få være den de er. Søken om annerkjennelse påvirker også deltakerne sterkt i sin
oppvekst for hvilke aktiviteter de velger og hvordan de opplever seg selv i fellesskapet. Andre
funn er knyttet til aktiviteter der svømming, naturferdsel og lek står fram som de mest
tydelige ønskene, der samtlige deltakere uttrykte positive ønsker assosiert med disse
aktivitetene. Både et arenaskifte og en naturlig differensiering i disse aktivitetene gjør de
ettertraktede.
Nøkkelord: Annerkjennelse, fellesskap, kroppsøving, overvekt, tidligere erfaringer, tilpasning | |