Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHorverak, May Olaug
dc.contributor.authorHojem, Mari
dc.date.accessioned2024-07-17T16:23:35Z
dc.date.available2024-07-17T16:23:35Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050086:50630367
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141889
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractUndersøkelser viser at selv om de fleste elevene trives på skolen, øker stadig andelen elever som ikke trives- og som gruer seg til å dra på skolen (Bakken, 2019; Enstad & Bakken, 2022). Dette har ført til at skoler og PPT rapporterer om økt fravær blant elevene, der særlig det ufrivillige skolefraværet øker (Havik, 2023). Denne oppgaven undersøker hva foresatte til elever som strever med ufrivillig skolefravær opplever som årsaker til fraværet, og hvordan de tenker at denne utfordringen kan løses. Datainnsamlingen har foregått gjennom fire semi-strukturerte intervjuer av foresatte til elever mellom 5. trinn og 10.trinn, som strever med ufrivillig skolefravær i ulik grad. Informantene i studien er rekruttert gjennom Facebook-siden «Skolevegring/ufrivillig skolefravær – foresatte og fagfolk». Det er utført en tematisk analyse av det innsamlede datamaterialet, ut fra Johannessen et al. (2018) sin metode, bestående av fire trinn. Den tematiske analysen identifiserte fire hovedtemaer; skolerelaterte årsaker, individrelatert årsaker, løsninger i skolen og løsninger i hjemmet. De foresatte i studien forteller hovedsakelig om mangel på tidlig innsats, utrygge skolemiljøer og manglende mestring som skolerelaterte årsaker til at det ufrivillige skolefraværet har oppstått. Individrettede årsaker som en sårbar, stille og forsiktig personlighet, manglende mestringsfølelse og mangel på venner trekkes også frem som medvirkende årsaker til det ufrivillige skolefraværet. Som løsninger på det ufrivillige skolefraværet vektlegger de foresatte blant annet et godt skole-hjem samarbeid, der begge parter tar hverandre på alvor, og har en gjensidig tillit til hverandre. De foresatte ønsker at barna blir møtt- og satt pris på som de er på skolen, og dermed at skolen tilpasser seg barnet, ikke at barnet må tilpasse seg de voksnes personlighet. Studien konkluderer med at tilpasset opplæring etter enkeltelevens evner og forutsetninger (Opplæringslova, 1998, §1-3), ivaretakelse av tidlig innsats (Opplæringslova, 1998, §1-4) og et trygt og godt skolemiljø (Opplæringslova, 1998, §9A-2), vil være viktige tiltak for å forebygge utviklingen av ufrivillig skolefravær. Når det ufrivillige skolefraværet allerede er et faktum, konkluderes det med at et godt skole-hjem samarbeid er helt sentralt for å gi eleven muligheten til å komme tilbake til skolen. I dette samarbeidet må gjensidig tillit, forutsigbarhet, initiativ fra skolen og elevmedvirkning stå i sentrum.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleUfrivillig skolefravær sett fra de foresattes perspektiv
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel