Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMastad, Line
dc.contributor.authorLunden, Maren Espenes
dc.date.accessioned2024-07-16T16:23:35Z
dc.date.available2024-07-16T16:23:35Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050086:51174584
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141578
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven, skrevet i profesjonsrettet spesialpedagogikk på grunnskolelærerutdanningen, er en kvalitativ casestudie som belyser lærere og miljøarbeidere sitt arbeid i møte med en elev med autismespekterforstyrrelse (ASF). Datamaterialet tar utgangspunkt i lærernes og miljøarbeidernes opplevelser, erfaringer og tanker om hvordan de arbeider for å videreutvikle elevens sosiale ferdigheter, og sikre inkludering i det sosiale og faglige fellesskapet. På bakgrunn av relevant teori, tidligere forskning, lovverk, stortingsmeldinger og andre relevante dokumenter, ble følgende problemstilling utarbeidet: «Hvordan arbeider lærere og miljøarbeidere for å tilpasse opplæringen til en elev med ASF for å styrke elevens sosiale ferdigheter, og sikre at eleven blir inkludert i det sosiale og faglige fellesskapet på skolen?». Studien innhentet datamaterialet gjennom fire semi-strukturerte intervju, hvor deltakerne var to lærere og to miljøarbeidere som har jobbet eller jobber med eleven med ASF. Funnene ble presentert ut ifra to hovedkategorier: 1) Tilrettelegging og 2) Rollebevissthet. Her kom det frem ulike typer tilrettelegging, nærmere bestemt sosial-, faglig- og fysisk tilrettelegging med tanke på eleven med ASF. Drøftingen tok utgangspunkt i de ulike typene tilrettelegging, hvor det ble drøftet sammen med rollebevisstheten deltakerne hadde ovenfor sin egen rolle som lærer eller miljøarbeider. Det viste seg at flere av arbeidsmetodene, tilretteleggingen og måten deltakerne opptrådte i møte med eleven, stemte overens med studiens teoretiske rammeverk med unntak av enkelte funn. Med hensyn til at flere elever blir diagnostisert med ASF berører studien en dagsaktuell tematikk. Studien bidrar til økt bevissthet rundt arbeidet lærerne og miljøarbeiderne gjør i møte med elever med ASF, og tydeliggjør viktigheten av gode programmer og voksenstøtte for å videreutvikle sosiale ferdigheter og sikre en inkluderende skolehverdag for alle elever.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleSosial kompetanse og inkludering av en elev med autismespekterforstyrrelse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel