Show simple item record

dc.contributor.advisorLarson, Niclas
dc.contributor.authorNyhus, Kristian
dc.date.accessioned2024-07-13T16:24:45Z
dc.date.available2024-07-13T16:24:45Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:229824458:51856146
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141013
dc.description.abstractI denne masteroppgaven innenfor matematikkdidaktikk, har algebra og likninger som hovedtema. I studien undersøker jeg lineære likninger i matematikkundervisningen på ungdomsskoleelever. Hensikten med studien er å undersøke elever forståelse av likninger. Av denne grunn kom jeg frem til forskningsspørsmålet: «Hvordan forklarer ungdomsskoleelever stegene i lineære likninger for hverandre, når læreren er fraværende?» Studien er en kvalitativ studie. Denne bygger på teoretisk rammeverk som er basert på drøfting av algebra, ulike forståelser, likningsløsning og likhetstegnet. Analyseverktøyet benyttet i denne oppgaven består av 17 konkrete koder som er en videreutvikling av analyseverktøyet til Larson (2024), som er tidligere benyttet i flere relaterte studier (Andrews & Xenofontos, 2017; Andrews & Larson, 2019). I studien har jeg gjennomført datainnsamling i to klasser på ungdomstrinnet. Datainnsamlingen bestod av en skriftlig besvarelse fra hver elev, og deretter gruppeintervju i etterkant av den skriftlige besvarelsen. Gruppeintervjuene bestod av tre elever fra hver klasse. Oppgaven elevene fikk bestod av likningen x+5=4x-1. Elevene fikk i oppgave å forklare skriftlig hvordan de ville forklart likningsløsningen til en medelev, hvis læreren var fraværende. Gruppeintervjuene var semi-strukturerte, hvor hensikten var å få mer utfyllende svar fra elevene og deres tankegang. Datainnsamlingen ble gjort ved elevbesvarelser og lydopptak. Fra resultatene ser jeg mangel på forklaring ved hensikten av likningsløsning, og hva den ukjente representerer hos en stor andel av elevene. For å få til en større grad av helhetlig forståelse er det behov for større grad av dybdelæring og konseptuell forståelse for likninger og likningsløsning. Dette krever tid og ressurser i starten av nye emner, men vil lønne seg på lang sikt. Nøkkelord: Algebra, lineære likninger, likningsløsning, likhetstegn, elevbesvarelser, kvalitativ forskning
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleUngdomsskoleelever sitt perspektiv på lineære likninger
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record