Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAasland, Erik
dc.contributor.authorDanielsen, Marte
dc.contributor.authorKylland, Linn Kristin Dale
dc.date.accessioned2024-07-13T16:24:31Z
dc.date.available2024-07-13T16:24:31Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:233856720:50723905
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141002
dc.description.abstractTidligere forskning indikerer at personer med funksjonsnedsettelser ofte erfarer å bli marginalisert og ekskludert i kroppsøving. Samtidig viser forskning at elever med gode idrettslige ferdigheter har gode erfaringer med faget. Vi ble imidlertid nysgjerrige på hvordan elever med funksjonsnedsettelser, som har gode idrettslige erfaringer, erfarer undervisning i kroppsøving. Formålet med denne studien ble derfor å undersøke hvordan paraidrettsutøvere har erfart kroppsøving i skolen. Vi ønsket også å vite mer om deres erfaringer fra kroppsøving skilte seg fra de erfaringene de har med bevegelsesaktiviteter på fritiden. Vi formulerte følgende problemstilling: «Hvilke erfaringer har paraidrettsutøvere med kroppsøving og idrett- og bevegelsesaktiviteter på fritiden?». Vi har valgt å bruke anerkjennelsesteori og har gjennomført kvalitative intervjuer med seks personer med fysisk funksjonsnedsettelse, som alle driver aktivt med paraidrett i Norge. Gjennom analyse av materialet har vi fått fram fire funn. Informantene hadde positive erfaringer fra kroppsøving når de følte seg sett, inkludert og fikk delta i ordinær undervisning med resten av klassen. Imidlertid opplevde de at læreren ofte bestemte hvilke aktiviteter de kunne delta i, noe som førte til at de enten ble satt på sidelinjen, sendt til fysioterapeut eller måtte oppholde seg på styrkerommet. Informantene beskrev slike erfaringer som ekskluderende og krenkende. Videre opplevde informantene paraidretten som et inkluderende miljø preget av tilhørighet, tilrettelegging, medvirkning og mestring. Likevel ble det påpekt utfordringer knyttet til mangel på paraidrettstilbud og lite informasjon om muligheter til å drive med idrett i barndommen. Oppgaven konkluderer med at betydningen av å bli sett, hørt og få muligheten til å delta, er verdifullt og nødvendig for opplevelsen av anerkjennelse, uavhengig av om det er i kroppsøvingen eller idretten. Skolen og idretten har derfor fremdeles arbeid som gjenstår for å sikre at elever med funksjonsnedsettelser erfarer inkluderende praksiser i henhold til de verdier som skal gjennomsyre skolens og idrettenes verdier (Helse- og omsorgsdepartementet, 2020; Kulturdepartementet, 2021; Norges Idrettsforbund, 2024; u.å.a.). Nøkkelord: paraidrett, kroppsøving, anerkjennelse, krenkelser, inkludering, ekskludering
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleParaidrettsutøveres erfaringer med kroppsøving og idrett- og bevegelsesaktiviteter på fritiden
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel