Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAnundsen, Lene
dc.contributor.authorAndersen, Sofie Aubert
dc.date.accessioned2024-07-13T16:24:29Z
dc.date.available2024-07-13T16:24:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050331:51609727
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141001
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å belyse hvordan man kan tilrettelegge for utvikling av kritisk literacy i norskundervisningen på ungdomstrinnet. Det er brukt et kvalitativt forskningsdesign hvor jeg har benyttet meg av analyse av observasjoner, elevtekster og spørreundersøkelser for å svare på denne problemstillingen. Forskningsprosjektet tar utgangspunkt i et undervisningsopplegg inspirert av Aslaug Veum og Karianne Skovholt, hvor sanglyrikk brukes som en læringsressurs. Elevene var selv med å bestemme hvilke sanger som skulle bli brukt, og det endte med “Tenke sjæl” av Trond-Viggo Torgersen og “Lenge leve” av Undergrunn. Disse sangene ble brukt som utgangspunkt for klasseromsdiskusjoner og skriving av mottekster. Funnene indikerer at bruk av sanglyrikk som ressurs og skriving av mottekster som didaktisk metode kan være gode tilnærminger for å utvikle elevers kritiske literacy. Imidlertid finnes det også noen utfordringer knyttet til begge disse tilnærmingene. Blant annet har det vist seg at det kan være krevende å oppfordre elever til å stille seg kritisk til populærkultur. Spørreundersøkelsen ble gjennomført av elevene i etterkant av undervisningsopplegget. Denne viser varierende opplevelser av undervisningen. Elevene ga blant annet uttrykk for at undervisningsmetoden var noe de likte og som var gøy, mens andre elever opplevde undervisningen som utfordrende. Til tross for dette leverte alle deltakerne i forskningsprosjektet gode elevtekster som ga uttrykk for både kritisk tenkning og bevissthet
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleKritisk literacy på ungdomstrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel