Show simple item record

dc.contributor.advisorNyberg, Gunn
dc.contributor.authorRyland, Emil
dc.contributor.authorAas, Espen
dc.date.accessioned2024-07-13T16:24:28Z
dc.date.available2024-07-13T16:24:28Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:233856720:130465007
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141000
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan kroppsøvingsstudenter ved lærerutdanningen forstår begrepet 'helse' etter å ha fullført sitt studieløp. Gjennom kvalitative intervjuer med 12 studenter utforskes ulike perspektiver på helse, og hvordan disse forståelsene kan påvirke deres fremtidige undervisningspraksis. Studien anvender Antonovskys teorier om salutogenese og patogenese samt Foucaults diskursteori for å rammesette analysen, noe som bidrar til en dypere forståelse av de underliggende holdningene og antagelsene om helse blant studentene. Analysen av intervjuene avdekker at studentenes helseforståelser varierer fra å se helse som en funksjon av fysisk aktivitet og fravær av sykdom, til mer holistiske syn som inkluderer psykiske og sosiale dimensjoner. Det blir tydelig at mange studenter ser på helse ikke bare som fravær av sykdom, men som en integrert del av velvære og livskvalitet, hvor sosialt og psykisk velvære er like viktig som det fysiske. Sammenligningen mellom studentene i Syklus 1 (30 eller 60 studiepoeng) og Syklus 2 (120/150 studiepoeng) viser at selv om alle studentene reflekterer over helse på en nyansert måte, tenderer de i Syklus 2 til å ha en dypere og bredere forståelse av de sosiale og psykologiske aspektene ved helse. Dette antyder at mer nyanserte studieundervisning i kroppsøving kan berike studentenes perspektiver på helse. Oppgaven konkluderer med at det er essensielt for lærerutdanningene å fokusere på å utvikle en bred og inkluderende forståelse av helse blant kroppsøvingsstudenter. Dette er viktig for at fremtidige lærere skal kunne møte elevers ulike helsebehov på en effektiv måte. Forslag til videre forskning inkluderer å utforske hvordan ulike undervisningsmetoder kan påvirke studentenes helseforståelser og deres tilnærminger til helseundervisning i skolen. Vi ønsket å forske på studenters forståelse av helse fordi vi opplevde et forsknings «gap» på studier som omhandlet forskjellene mellom Syklus 1 og Syklus 2 etter LK20. Dette gapet gir en mulighet til å dykke dypere inn i hvordan forskjellige utdanningssykluser påvirker studentenes helseforståelse og forberedelse til undervisningspraksis i kroppsøving.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleÅ være innenfor normalen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record