dc.description.abstract | Denne oppgaven er en kvalitativ tekstanalyse av programmeringsbøker for lærere. Vi analyserer tre bøker: Kloss for kloss, Kaares kokebok i programmering og Programmering for matematikklærere. Disse bøkene analyseres ved hjelp av et egendefinert analyseverktøy. Med utgangspunkt i den nye læreplanen har vi tre begreper som vi undersøker i bøkene: programmering, problemløsning og algoritmisk tenkning. Disse tre begrepene står sentralt i læreplanen som en del av kjerneelementet «utforsking og problemløsning». For å undersøke disse kategoriene har vi valgt å se på programmeringsoppgavene i de tre bøkene.
I denne oppgaven har vi to forskningsspørsmål, som er delt i fire delspørsmål;
1. Hvordan legger bøker om programmering for lærere opp til at lærere skal bruke bøkene?
- Hvordan kommer målgruppen til bøkene frem i oppgavetekstene?
- Hvordan bygger oppgavene bro mellom programmering og matematikk?
2. På hvilken måte støtter bøker om programmering for lærere opp om algoritmisk tenkning?
- Hvordan benyttes forskjellige algoritmiske begreper og fremgangsmåter i bøkene?
- Hvordan benyttes problemløsningsoppgaver i bøkene?
Resultatene fra analysen viser at det er kun oppgavene i Kloss for kloss som direkte viser til læreren eller eleven. Det kommer i varierende grad frem om det er ment å benytte Scratch eller Python i oppgavene i de tre programmeringsbøkene.
Boken Kloss for kloss har mye fokus på geometri som matematisk kunnskapsområde, men ingenting om statistikk og sannsynlighet. De to andre bøkene har jevnere antall oppgaver knyttet til hvert av de fem matematiske kunnskapsområdene. Alle de tre bøkene har høyest andel oppgaver i underkategorien matematikk som kontekst for programmering. Det er få oppgaver hvor programmeringen skal brukes som et verktøy i matematikk i alle de tre bøkene.
Resultatene viser også at bøkene har stor variasjon i hvilke algoritmiske begreper og fremgangsmåter som kommer eksplisitt frem i oppgavetekstene. Kloss for kloss er boken som har mest variasjon i hvilke algoritmiske begreper og fremgangsmåter som skal benyttes for å løse en oppgave.
De tre bøkene har generelt få oppgaver som kvalifiserer som matematiske problemer. Dette fordi formuleringen av oppgavene ofte er førende for løsningen og fordi matematikk oftest kun er en kontekst for å programmere, ikke målet med oppgaven. | |